söndag, april 12, 2009

Svårt att göra sossar glada

Nu ska jag, vad Östrans ledare än tycker, yttra mig från min digitala piedestal där jag tydligen besvärar skribenten med att tycka en del. Ja, vad brukar man göra på en blogg? Tycka till kanske? Och vad är min uppgift som politiker? Jo att granska makten, bedriva opinion och att tycka till. Jag vet att jag rört om lite då jag ställt krav på beslutsunderlag och demokratisk hantering i den annars lite ogenomskinliga politiska verksamheten. Om det stör socialdemokraterna i kommunen, så är jag glad för det, men min avsikt är egentligen bara att få upp missförhållanden i ljuset!

Men det är inte heller lätt att göra sossar glada i dessa dagar.
Det skulle möjligen vara ett bonusavtal!

Östrans ledare är också missnöjd med att regeringen nu ändå ger höjda statsbidrag. Men Alliansen hann ju knappt vinna valet förrän S,V och MP i alla kommuner stod och ropade på bidrag från staten. Mitt under brinnande högkonjunktur har ropen skallat :”statsbidrag åt alla”. Då var det högkonjunktur och helt riktigt gav Alliansen i stället människor lite mer kvar i plånboken. Tack vare en sparsamhet då, finns det nu möjlighet att ge kommuner och landsting sammanlagt 7 miljarder för 2010. Kalmar får 32,5 miljoner! Jag tycker vi ska vara glada för dessa pengar trots att S,V och MP har en hemläxa att göra ändå.

Annars brukar alla ropa på ett kommunalt självstyre i Sverige, och då ska kommunerna göra sig oberoende av statliga tillskott . Det är ju nu främst kommuner med försummad ekonomi som nu har stora svårigheter. Kalmar är en sådan kommun. På statlig nivå har Sverige turligt nog haft Euroområdets stabilitetspakt att förhålla ekonomin till, så där har det inte varit möjligt för S,V och MP att slösa bort alla pengarna. Ändå fick Alliansen starta med att spara.

Apropå slöseri. Om Salve står det i Östran att ett av Johans första beslut var att sälja Salve. Fel. Han beslutade först att öka på det kommunala borgensåtagandet och dela ut extra pengar till Salve. Alltså tydligen med helt öppna ögon öka på den 20-miljonersförlust som kommunen nu dras med. Jag har med öppna ögon från början sagt nej till bildandet av kommunalt Salve vid Dämmet, reserverat mig mot samtliga beslut om borgenslån och långt tidigare , då vi kanske kunde fått in lite pengar till kommunen för Salve, föreslagit försäljning.
Det slår en också nu när allt faller samman och flagnar att det Salve som var tänkt som ett permanent Salve inte har hållit längre än de ”tillfälliga” fasader som stod i Kalmarsundsparken. Detta ärende visar också på hur en detaljplan kan fördröjas och få nya sidospår som ska in och undersökas. Avsaknaden av en Översiktsplan blir tydlig.

Inga kommentarer: