måndag, september 07, 2009

Är detta den nya Östran?

Jag borde väl egentligen vara smickrad när Johan försöker sänka mig och Folkpartiet liberalerna. Men jag är också förvånad.

I dagens Östran får Johan Persson åter oemotsagd anklaga Folkpartiet liberalerna för att driva frågan om styrelsens avgång i Destination Kalmar. Jag får inte kommentera hans utspel. Det är en ren lögn för jag agerade med bifogade protokollsanteckning och andra i styrelsen lade förslaget om styrelsesammansättningen .
Jag har definitivt inte "drivit" frågan just av hänsyn till företagare som är engagerade.
Jag är vice ordförande i kommunbolaget och anser att varje bolag ska få ta så stort ansvar som möjligt.
Därför skrev jag en protokollsanteckning som medföljer protokollet.


Protokollsanteckning

Angående upphandling om ny krögare på Kalmar Slott.

"Eftersom det finns oklarheter om jävssituation föreligger har Destination Kalmars styrelse beslutat flytta ärendet till Kalmar Kommunbolag AB.
Jag anser att varje dotterbolag i möjligaste mån ska ta fullt ansvar för sitt kompetensområde och det är tveksamt i vilken mån jävsfrågan förändras för att ärendet flyttas till kommunbolaget.Eventuell risk för jäv eller ökad insyn har uppstått redan innan beslut om upphandling inletts då en styrelseledamot har en ökad insyn totalt sett, än andra.
Jag har absolut inga invändningar emot upphandlingsförfarandet och man har i den processen följt de stränga rutiner som gäller. Mest trovärdigt vore att fullfölja rutinerna och besluta i den styrelse som begärt upphandlingen. Det är viktigt för både övriga intressenter, berörd entreprenör och allmänhetens tilltro till kommunen att vi i våra normala rutiner gör allt för att undanröja minsta tvivel om anknytning, oavsett var besluten fattas."





Inger Hilmansson
Folkpartiet liberalerna

Inga kommentarer: