fredag, december 30, 2011

Ett Gott Nytt mera liberalt och öppet 2012!

Jag kan ha stor förståelse för alla de som tycker Facebook är en både kul och viktig grej.Jag har valt bort Facebook. Jag blev alldeles matt bara av alla vänförfrågningar när det startade. För mig är vänner på riktigt och det är viktigt att inte innebörden av vänskap devalveras.

Jag hade därför inte själv sett hur S,M och C marknadsfördes på kommunens Facebooksida. Det "nya" samarbetet hyllades och frågan till mig var hur jag såg på detta att tjänstemännen använde sidan för partipolitiska inslag.

Jag försökte, tydligen förgäves, fokusera på politiken och inte på tjänstemännen.

Det kan verka harmlöst med en kommunal annons, men sett i skenet av den maktfullkomlighet vi sett i både beslutsprocess och bristen på beslutsunderlag, är vi redan på ett sluttande plan i Kalmar.
Det finns en undersökning som är gjord för flera år sedan som visar på en tystnad inom den kommunala verksamheten. Nästan hälften kände att de inte kunna säga vad de tyckte och det har inte generellt blivit mera öppet sedan dess.

Det finns dessutom ett nertonat diskussionsklimat i Kalmar som inte är bra för ett samhälles utveckling. De som har en annan mening än "majoriteten"
tystas som bakåtsträvare och gnällspikar istället för seriösa motargument.
Jag läser just nu "knapptryckarkompaniet" av Anne- Marie Pålsson som var moderat riksdagsledamot i åtta år.
Bara den som varit inne i det politiska systemet kan förstå de subtila bestraffnings-och belöningssystem som hon beskriver och det försökte jag förmedla till media.

Nu lyckades istället Johan Persson än en gång vända fokus från sin roll i den partipolitiska marknadsföringen genom att kräva en ursäkt av mig.
Tyvärr tror jag ingen ens frågade honom om detta, utan han fick åter vara den som satte rubriken. Man kan ju tycka att det journalistiska uppdraget att granska hur makten används vore viktigare än att tussa ihop två förtroendevalda.


Diskussionen om hur makten används är viktig, och vi har sett hur det gått i Italien där landet drivits som ett företag med mycket politisk marknadsföring, men med mörkande av alla ekonomiska hot. Förtroendevalda har ätit vid samma köttgrytor och folket "väljer" då en icke politisk person för att räta upp ekonomin och förtroendet i landet. Det är verkligen ett politiskt misslyckande som inte jag vill bidra till i Sverige eller Kalmar.

Därför tycker jag att en debatt om öppenhet i Kalmar ska föras i Kalmars kommunfullmäktige,med en interpellation som grund.Hur belöningssystemen fungerar kanske vi redan får se i denna debatt om partipolitisk marknadsföring på kommunens sida.


Jag hoppas dock att denna debatt vid årets slut gör att vi kan se fram emot ett klimat som ger utrymme för både anställda, förtroendevalda och övriga medborgare att föra en mera öppen och positivt mottagen diskussion om Kalmars och regionens utveckling i framtiden. Jag har fått många bevis på att Folkpartiet liberalerna just nu behövs mer än någonsin!

Nu önskar jag alla
ett riktigt
GOTT NYTT ÅR!

Inga kommentarer: