I
Sverige har vi skolplikt. Självklart borde varje elev ha rätt till en behörig
lärare oavsett var man bor i Sverige. Lärare,
specialistsjuksköterskor och poliser. Det är tre yrkesgrupper som under många
år, med orimliga arbetsvillkor ändå försökt hålla professionen hög inom sina
verksamheter.
Trots att kompetensbehoven ökar med en snabb utveckling inom alla
dessa verksamheter diskuteras nu åter hur man med lägre kompetens kan fylla de
luckor som uppstår , när rutinerade och behöriga lärare inte orkar mer. Det
började med lärarassistenter och jag minns att jag i min blogg , redan 2017
påtalade att även assistenter behöver utbildning. nu är det assistenter, eller
icke behöriga lärare som ska anställas. Legitimationen skall vara en kvalitetsgaranti och det är superviktigt att det betonas varje gång någon typ av assistentverksamhet kommer på tal.
Skolverket
ska nu ge stöd till obehöriga lärare och skriver: ”Det kan uppfattas som
kontroversiellt att Skolverket nu presenterar ett stöd till obehöriga lärare
och förskollärare, och verka som att vi undergräver skollagens krav på
lärarlegitimation och behörighet. Men vi klarar inte av den stora lärarbristen
utan de obehöriga lärarna, och då måste vi ge dem stöd”
Hur hamnade vi här? Vem har ansvaret, för alla myndigheter och verk kan ju inte sitta och vänta på direktiv. Det finns ju mål för varje verksamhet.
Följande lite fluffiga beskrivning från skolverket ger en liten ledtråd.
”Ansvaret för kompetensförsörjning vilar på flera aktörer; staten, huvudmän, rektorer i skola och förskola har ett gemensamt ansvar. Staten har det nationella ansvaret samtidigt som varje nivå inom den lokala styrkedjan har ett stort ansvar. Arbetet med kompetensförsörjning behöver präglas av samsyn, långsiktighet och systematik för att vara framgångsrikt.”
Vi minns ännu tidigare Wernerssonpengarna från S som skulle ge fler
"anställda" i skolan. Det bidrog då till färre behöriga lärare i skolan. Att sänka
krav till utbildningar och anställningar är den sämsta åtgärd någon kan komma
på, eftersom man då sänker status och förtroende ytterligare för dessa viktiga
yrken.
Staten är huvudman för polisen. Regionen är huvudman för
sjuksköterskor. Kommunen är huvudman för skolan. Gemensamt är att det är en
offentlig och skattefinansierad verksamhet, där kvalitet och utveckling borde
vara högst upp på prioriteringsordningen.
Höga skatter är redan prövade inom alla dessa områden, men det
finns inget samband mellan höjd skatt och hög kvalitet.
Däremot ger t.ex. hög kvalitet i skolan möjlighet till större
skatteintäkter när fler kommer i arbete. Där finns ett samband.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar