I
onsdags lämnade jag nedanstående interpellation till kommunfullmäktige i Kalmar. Direkt skickar
kommunikationsavdelningen (läs propagandaavdelningen) ut en bulletin att de styrande socialdemokraterna, C och V i kommunen nu ska göra en ny utredning om
stationsområdet.
När
inte ingen får veta varför S fick eld i baken, kan allmänheten lätt tro att det
ligger handlingskraft bakom deras agerande. Detta är ett växande problem, när
media bevakar allt mindre och nu alltmer förlitar sig på kommunernas
kommunikationsenheter, som i Kalmar helt ersatt informationsenheten.
Alla
interpellationer och frågor till kommunfullmäktige finns tillgängliga för
media. En journalistik som tittar bakom kommunens bulletiner
blir allt viktigare för demokratin. Därför vill jag att alltfler efterfrågar en
fortsatt granskning av makten.
"Interpellation Kalmar 13 juni 2018
till
Johan
Persson, kommunalråd
Finns en strategi för Kalmar stationsområde.
Kalmar
är länets enda tillväxtmotor och ska därmed också bidra till att lyfta övriga
kommuner. Större och mer robusta arbetsmarknader ska öka attraktionskraften och
kunna förmedla kompetens till näringsliv och institutioner. Därmed blir
restiden från dörr till dörr avgörande. Ställningstagandet att driva
Linneuniversitetets med en kommunikationsnära och sjönära placering i
hamnområdet, antar jag att socialdemokraterna gjort efter en samlad
analys, att en vidare utvecklingen av stationsområdet i Kalmar är möjligt.
Utredningar
är gjorda både 2009 och 2012 och stationen beräknades då slå i kapacitetstaket
år 2016. Satsningar krävdes för framtiden. Pendling och anslutande
kollektivtrafik kräver redan nu ökad kapacitet med parkeringsanläggning och modernt
resecentrum. Tiden med nerfällda bommar ökar för varje ny tågresa och hindrar
resenärer i övriga trafikslag att minska sina restider.
Jernhusen, som äger de större
stationerna i landet sålde för ett par år sedan stationshuset i Kalmar. Kommunens slutsatser
av olika utredningar och
trafikutvecklingen måste ändå ha varit
ett fortsatt fokus på stationen i staden och långsiktiga satsningar för all
berörd infrastruktur. En gemensam arbetsmarknadsregion och gemensamt
universitet ställer naturligtvis krav på nära samarbete, och jag vet att goda
ansatser har gjorts. Våra gemensamma mål är naturligtvis att också utveckla
näringslivet och skapa möjligheter för fler växande företag. Företagande och
arbete är grunden för vår välfärd. Här kan både regioner och Kalmar kommun göra
mera.
Självklart har inte Kalmar
rådighet över trafik och spår, men alla väl skrivna yttranden från kommunen
måste, för vår trovärdighets skull, kombineras med en viljeyttring från kommunen
om vad man själv vill satsa för att bli det kraftcentrum och den motor man
måste vara.
Med Linnéuniversitet i hamnen
kommer många anställda och tusentals studenter att röra sig kring
stationsområdet. Vad gör kommunen för att utveckla tänkta fördelar av
universitetets kommunikationsnära läge? Vad vill du och nuvarande ledning förbättra
och satsa på? Vilka beslut har fattats med stationsområdets och pendlarnas
framtid för ögonen? Finns en analys och en kommunal utvecklingsstrategi som
stöd för stationsområdets framtida utveckling?
Med hänvisning till ovanstående
frågar jag:
-
Vilka satsningar görs av Kalmar kommun på kort
sikt och lång sikt (20år) kring Kalmar stationsområde vad gäller framtida
kapacitet och ökad framkomlighet.
-
Lämnade kommunen eller något kommunalt bolag in
något anbud eller framförde några önskemål då Jernhusen sålde
stationsfastigheten i Kalmar?
Inger Hilmansson
Liberalerna"
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar