Men hundrameters hus som vid Karlssons äng i Kalmar ska ses i ljuset av omkringliggande bebyggelse och behov av
försköning. Dock ska socialdemokraterna stå för sina beslut och inte alltid hänvisa till ev. senare bygglov eller liknande. Den som följer regelverket får så klart bygglov.
Jag har alltid betonat vikten av att binda samman nya
och gamla områden, så att det inte blir nya barriärer och nya problem, och det är nog så viktigt här.
Förresten var Liberalerna genom Anna-Britt Wejdsten den
första i Kalmar att föreslå markanvisningstävlan som metod, med Karlssons äng som
ev. objekt. Detta var ju mer än tio år sedan, vilket är symtomatiskt med alla ”Kalmarsatsningar
” som marknadsförs som nya med jämna mellanrum, förslagsvis vid valår. Så det är
klart att någon gång kanske ”satsningen” bli av.
Men sedan dess har Kalmar kommun många gånger använt sig av
markanvisningstävlan vid ny bebyggelse.
Ett minnesvärt projekt var när Mr Lou skulle lyfta Kalmar och
Johan Persson till historieböckerna. Då skulle Karlssons äng bebyggas med kinesisk
prägel, som bostad för en del av de ca tvåtusen kineser som skulle arbeta med Kinaprojektet.
Kanske ska vi ändå ska andas ut när pengarna tog slut
så snabbt. Jag minns nu också att vi alla av kommunalrådet fick en svensk flagga, sammansvetsad med en kinesisk flagga, att bära på kavajen som en vänskaplig symbol. Var har jag den?
Hittar jag den ska jag fotografera den till bloggen.
Det jag fortfarande är oroad för är att alla infartsvägar görs
om till stadsgator. Nu även Norra vägen.
I stället för att göra bussfil, också med möjlighet för
utryckningsfordon att komma fram lättare, och möjlighet till framtida
kapacitetsmöjligheter, får bilarna i Kalmar allt mindre plats.
T.o.m. Södra vägen, stans farligt gods led ner till
hamnen, är nu en stadsgata där stora fordon med farlig last ska snirkla sig runt
i snålt dimensionerade rondeller och genom korsningar som också ”planerats” för
en modernisering i snart 20 år.
Redan när den byggdes första gången skrev vi reservation om vikten av
säker framkomlighet, men ändå fick man sen rätta till ”stadsgatan” för mer än
sex miljoner. Helt i onödan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar