Ett
stort engagemang för deltagande i landets deltidsbrandkårer är glädjande, och i år ska också
MSB efter förra sommarens storbränder, upp till bevis om ledningsansvar,
teknisk försörjning och kompetens.
Förra
sommaren när det brann som värst, stod många av Transportföretagens helikoptrar
på marken, trots att de varit tillgängliga för brandbekämpning från luften.
Några av landets egna helikoptrar stod på
marken för att de inte var förberedda för brandbekämpning. Många tog sig för
pannan eftersom utvärderingen vid storbranden 2014 redan hade pekat på
åtgärder som ännu inte var igång 2018.
Var
det handlingskraft och snabbhet MSB ville visa, när de efter en mycket kort upphandlingstid, bestämde sig för en upphandling med trettio helikoptrar?
Både
MSB och regeringsföreträdare deklarerade självbelåtet att nu fanns det en beredskap
med 30 helikoptrar. Det här gör att får vi en avsevärt mycket bättre beredskap
och helt nya möjligheter att bekämpa skogsbränder redan till sommaren, fick vi
veta.
Bra!
Men
30 helikoptrar! Det hade inte det upphandlade företaget tänkt sig.
SVT:s granskning visade sen att
upphandlingen bara gällde tio helikoptrar. Det är en ungefärlig siffra, säger MSB! Det är möjligt att vi har slarvat lite.
Det kan man säga.
I hur många arbeten får man slarva
på detta sätt? Skulle detta upptäckts om det blev en storbrand i Sverige?
I sjukvården kan det gå riktigt illa
om man slarvar bara lite.Det är helt otroligt om man dessutom har fört ansvariga förtroendevalda bakom ljuset.
Slarv, missförstånd eller inkompetens ? det är lika illa vilket som.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar