För
tio år sedan föreslog socialdemokraterna en omfattande planering för Norra Fjärden
innefattande Fredriksskans, Lindö, Kullö, Svinö m. fl. områden. Dessa områden
hade få sakägare som kunde protestera.
Vi liberaler skrev då en motion och samlade in namn till en kommunal
folkomröstning om dessa attraktiva gröna områden i anslutning till Europavalet
2009. S lade ner projektet innan saken
blev prövad, men det visar hur mycket en aktiv opposition betyder för insyn och
öppenhet.
Därefter ”planerades” LNU tillfälligt på
Fredriksskans, mer som en dimridå för andra etableringar .
Socialdemokraterna, Läs Johan Persson, och
Agneta Bladh hade redan bestämt sig för ett samlat LNU i hamnområdet. Kosta vad
det kosta ville. Och kostat skattebetalarna har det redan gjort.
2010 gjorde Alliansregeringen det möjligt,
och bidrog också ekonomiskt till ett samlat universitet för Kalmar och Växjö.
Inte för att sätta städerna på kartan, utan
för att etablera en forskning och utbildning i klass med internationella
lärosäten.
Anställda på Högskolan i Kalmar var seriöst
oroliga för att monumentet, som snart står färdigt, skulle ta resurser från själva
forskningen och undervisningen.
Så sker också nu.
För att rättfärdiga detta monument har
marknadsföringen varit viktig. Ingen ska tänka på de tomma byggnader som nu
också blir extra kostnader.
Senast i dagens Kalmarpost finns en
helsida. Det ser ut som en annons, men är inte märkt med ”annons”. Är det en annons? Det är
viktigt att veta, och bör beskrivas.
”Allting går att sälja med mördande reklam”. Det
är något som S i Kalmar är bra på.
Jag tycker det är superbra om universiteten
koncentrerar sig på kvalitet och tillgänglighet. Ryktet är den bästa
marknadsföringen!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar