Märkligt
att så många ändå tar tåget.
Kanske har jag suckat över dessa sakers tillstånd tidigare men...
Jag
har nu haft anledning att resa en del från Kalmar till Malmö men inte någon
gång har det varit fritt från strul på någon av sträckorna.
Man
kan ju stå ut med att det händer oväntade händelser, men trots alla möjligheter
till att kommunicera med passagerarna, har logistik och samverkan inte synbart blivit
bättre med åren.
Vid
flera tillfällen har jag varit med om att antingen dörrarna varit trasiga eller
andra fel uppstått, då man väntat så länge med ersättningsanslutningar att
alltför många med mig missar sina därefter planerade byten. Trasiga toaletter
och dörrar är tyvärr alltför återkommande.
Passagerarna
dirigeras sen att förflytta sig till synes helt slumpartat mellan olika
perronger. Ett exempel,
I
lördags reste jag tidigt från Hyllie i Malmö, men innan centralstationen,
alltså direkt efter vi hoppat på tåget, fick vi veta att vårt ordinarie tåg
till Kalmar (som jag rest med många gånger) nu skulle gå till Göteborg
istället, varpå vi helt sonika fick hoppa av vid Centralen och vänta i två
timmar på nästa tåg till Kalmar.
När
vi på plattform 4a i Malmö väntade på tåget, blev alla omdirigerade till plattform
4 b för att strax därpå bli omdirigerade till plattform 3 a.
Värst
för de med rollator, eller för barnfamiljer.
Väl
på tåget blev det trångt när två tågs passagerare skulle få plats på ett tåg. Jag
känner med de anställda och tågvärdarna, som också får en sämre arbetsmiljö att
arbeta i.
Ekonomiska
ersättningar kan ju inte ersätta de missade tider som blir följden av dessa
förseningar. Man måste helt enkelt ha mer respekt för människors planering och
behov av att hålla viktiga tider.
Rese-korten
är jättebra, men tyvärr gäller de bara vissa sträckor. Det kort som används
till Malmö kan jag åka på överallt i Malmö, men inte på stadsbussarna i Kalmar.
Löser jag biljett med resekortet från Malmö till Köpenhamn kan jag åka med tåg,
buss och tunnelbana i Köpenhamn.
Skulle
finnas ett resekort för hela Sverige och närliggande områden såklart.
Men dessförinnan
måste tågbolagen i Sverige, oavsett vad de heter, först hålla tiderna och
förbättra kommunikationerna. Att vi ändå reser med tåg måste bero på att de kollektiva alternativen är i princip obefintliga.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar