tisdag, juli 11, 2006

Nej-rörelsen lever!

EU:s nya författning som skall ersätta det gamla lapptäcket av lagar och förordningar godtogs inte av några medlemsländer, medan många regeringar redan hade sagt ja. Författningen är nödvändig för att Unionen skall kunna ta emot fler medlemsländer. Det är också motståndet hos många länder att öppna EU för fler medlemmar som gör medborgarna skeptiska till författningen.

Att odla en rädsla för det okända är väldigt lätt, och nej-rörelserna håller hoten levande.
Jag har nu inför valet fått en mängd enkäter, och ett damp ned från
Nätverket folkomröstning.NU.
De vill nu veta hur jag ska rösta i riksdagen om den nya författningen skall antas eller förkastas under kommande mandatperiod.
Det speglar en förutfattad mening om författningen. Har nätverket redan tagit ställning innan de satt sig in i den nya författningen? Jag tänker läsa författningen först- och sen fattar jag mitt beslut. Så hoppas jag de flesta gör.

Att överlåta alla svåra frågor till folkomröstning för att inte splittra socialdemokratin (som är delad i alla EU-frågor) tycker jag är att avsvära sig det ansvar man har som politiker.
I en folkomröstning kan du rösta hur du vill utan att ta ansvar för ditt beslut efteråt.

Men när svaren på denna enkät med tre Ja och Nej frågor skall sammanställas blir det tyvärr istället en sammanställning om Ja eller Nej till EU- igen.
Vi är medlemmar i EU och vi bestämmer tillsammans med 24 andra länder.
Det är alltså inte någon hotfull” farbror EU” som fattar beslut, utan 25 självständiga länder som vill samarbeta.
Ställ krav på Sveriges regering att diskutera frågorna med medborgarna och riksdagsmännen före besluten istället! Ställ socialdemokraterna till ansvar för bristande ansvar i dialogen med medborgarna!

Inga kommentarer: