onsdag, juli 26, 2006

Skuldbelägg inte kalmarborna!

Finns det någon annan verksamhet som får mer marknadsföring än Salve i Kalmar?
Och ändå ligger de som drivit fram Salve till ett politiskt beslut, vakna och vrider sig om natten, enligt insändare i tidningen. Skall vi kalmarbor gå till Salve för att tillfredsställa entusiasterna, eller ska vi gå till Salve för att vi vill det? Alla företagare med förluster ligger vakna om nätterna, kan jag meddela.
Som liberal tror jag nog att våra egna intressen skall få styra så skuldbelägg inte kalmarborna för att de väljer slottet eller något annat besöksmål framför Salve. De orealistiska besökstalen kan väl inte bygga på att kalmarborna skall ställa upp och besöka Salve varje år? Salve skulle väl locka människor från andra regioner och länder till Kalmar!?
Salve vid Dämmet sa jag nej till från början, och alla mina argument mot ett permanent Salve där har infriats. Det är inte mitt fel, men Kjell Henriksson och entusiasterna beskyller ofta Folkpartiet liberalerna för att Salve gör förluster. Som förtroendevalda har vi en skyldighet att argumentera för våra ståndpunkter, och tala om för medborgarna hur kommunens pengar används.

Jag har hela tiden framhållit det viktiga arbetet med ”alla tiders historia” som hade kunnat få mycket större anslag om vi inte hade haft ett permanent Salve att underhålla.
Nu är det enda raka att sälja området till högstbjudande, som kan driva det affärsmässigt. I första hand måste vi se till medborgarnas behov, och låta dem välja besöksmål själva.
Kommunen skall underlätta turistverksamhet, men inte själv driva den .

Inga kommentarer: