tisdag, oktober 23, 2007

dubbelfel igen!

Att socialdemokraterna har svårt att hålla budget tillsammans med vänstern är nu uppenbart även för allmänheten. När jag tidigare ifrågasatt obalansen har jag utpekats som gnällspik.

Eftersom inte majoriteten nu kan komma överens om egna prioriteringar, vänder man sig till oppositionen för att söka stöd. Nu vill man samarbeta men egentligen skulle de få lägga fram och stå för sitt egna besparingspaket. Det är de som dränerat ekonomin och det är de som bör ta ansvar för att reda upp.

Jag har alltid lämnat in en ansvarsfull budget, och därför kommer jag att kräva att mina förslag kommer med i ett sparpaket. Det kan inte vara rimligt att vi ska rädda Johan Persson kvar vid makten och sedan fortsätta i opposition. Idag kom förslaget om personalnedskärningarna. Det är verkligen oansvarigt att börja med dessa innan man bestämt sig, inom vilka områden man ska spara.
Eller är de så fega att de tar två procent rakt över för att inte behöva prioritera.
Det är det första felet.

Det andra felet är att man tror, att man ska kunna finansiera personalneddragningarna med att sälja det hälftenägda elbolaget till sig själv. Det är verkligen som att försöka lyfta sig själv i håret.

Sådana beslut kan jag självfallet inte ställa upp på. Jag anser att jag på så vis tar mera
ansvar.

Besparingar måste göras men även personalnedskärningar måste vara ansvarsfulla!

Inga kommentarer: