fredag, november 08, 2019

Nya historiska ögonblick är möjliga!

Never look away. Det var en fantastisk film som Kalmar filmstudio erbjöd i samband med minnet av att muren och gränsen mellan Öst- och Västberlin, i november 1989, öppnades helt överraskande. Filmen speglade tiden före muren och det är ett obegripligt förtryck och maktmissbruk, som både nazismen och sen faktiskt kommunismen, utövade på folket. Jag var två gånger i Berlin medan det var en delad stad, och vi fick uppleva den hårda övervakningen av alla som passerade gränserna. Dock gick det inte då, att föreställa sig hur rättslösa människor, som levde i öst, var. Människor flydde och många hade också börjat organisera sig mot förtrycket.

Det kalla kriget var slut och ett hopp om Rysslands demokratisering tog sin början. Inom Europeiska Gemenskapen höll alla andan. Skulle Tyskland åter bli ett Stortyskland och lämna EG?
Tack vare visionära ledare och framtidstro höll alla länder samman och Europeiska Unionen bildades med en fördjupning av samarbetet.

Det tog mer än tio år innan de forna, kommuniststyrda länderna kunde bli medlemmar i EU. Sverige fick demokratiska grannar även mot öster. Flera länder anslöt sig också snabbt till NATO som en säkerhetsgaranti.

År 2005 startade jag denna blogg, och faktiskt först av dåvarande förtroendevalda i Kalmar. Jag tycker det är ett lämpligt tillfälle att nu göra ett uppehåll på något år.
Men nya historiska ögonblick är möjliga!

Det är härligt att idag kunna hoppa över de gatstenar som markerar var muren stod. Jag påminns om att friheten alltid är värd att kämpa för. Det är i den känslan jag nu gör ett uppehåll i mitt bloggande.



 

Inga kommentarer: