söndag, oktober 02, 2005

ta strid för fler parkeringsplatser

I Fullmäktige frågade jag Kalmars kommunalråd var parkeringsnormerna, som utlovats efter en interpellation från mig, ej presenterats ännu.Ett förslag skulle vara klart den 1 september. Tjänstemämmen har arbetat efter en norm som de sammanställt i brist på annat, men den norm som gäller är den som beslutades 1982 då biltätheten var en annan, och då det fanns många obebyggda ytor att parkera på. I diskussionen som uppstod hävdade kommunalrådet att den nya parkeringsnormen inte kommer att öka antalet parkeringsplatser/hushåll jämfört med tidigare. Miljöpartiet ställer sig bakom, och menar att människor ska åka kollektivt eller cykla istället. Det innebär ju enbart att bilen kommer att stå kvar i stan, så att de som arbetar i Kalmar inte kan använda just den parkeringsplatsen. Jag tycker det är bra att t.ex. stimulera bussåkandet och jag har verkat för att reducera biljettpriset under lågtrafiktid, för att få ett effektivare resursutnyttjande av bussarna. Men människor har bilen för sin frihet och ibland av nödvändighet. Det vill jag som politiker också bejaka. Vänstermajoriteten stoppar huvudet i sanden och försöker önska bort bilarna.De tycker alltså att det redan finns tillräckligt med P-platser i Kalmar! Jag vill att Kalmar skall vara en levande stad med bra boende och en livlig handel och turism. Då måste även vägar och parkeringsplatser dimensioneras för detta. Det är dags för ett parkerings hus, för ytorna i centrum är begränsade.
Det vill jag strida vidare för. Vill du hjälpa mig, så skriv insändare och stöd mig i debatten. Eller kom med glada tillrop och bra argument,så orkar jag mera.

Inga kommentarer: