söndag, april 15, 2007

Förstärk det unika i Kalmar!

Jag har tillsammans med övrig fullmäktigeledamöter i Fp lämnat ett förslag till kommunfullmäktige där vi begär en lokal folkomröstning om de förslag som uppkommer för bebyggelsen kring Norra Fjärden.
Men bara bygg, säger några. Ja, visst ! men även det kan du säga i en folkomöstning.
Jag vill först se hur planerna ser ut innan jag röstar.
Det jag helst vill ha är en helhetssyn på hela samhällsplaneringen. Dessa sjönära områden är attraktiva, både för bostäder och rekreation, och allt ska med i planeringen. Kalmar behöver många bostäder och jag tror säkert att det finns stora möjligheter att planera Norra Fjärden, så att vi kan förstärka det som gör Kalmar attraktivt för både boende och besökare.


Kunskap om t.ex. framtida sociala behov och beredskap för stormar och översvämningar måste vägas in i bostadsplaneringen. Jag vill ha stor och bred diskussion där alla frågetecken reds ut innan spaden sätts i jorden. Jag hoppas att vänstermajoriteten ställer upp på detta förslag, som framför allt bidrar till öppenhet och vitalisering av demokratin i Kalmar. Vi har aldrig haft en lokal folkomröstning i Kalmar, så jag hoppas att detta får bli den första! Jag har redan fått så mycket positiv respons, så detta är en viktig sak för kommuninvånarna oavsett hur man kommer att rösta.

Kan jag dessutom bidra till att fler deltar i valet av ledamöter till europaparlamentet, tycker jag att jag fått en dubbelvinst som förtroendevald.

Inga kommentarer: