torsdag, juli 17, 2008

Svar som föder nya frågor..

Tillbaka i Kalmar efter en välbehövlig utflykt hos släkt och vänner, hamnar jag precis där vi i Kalmar befunnit oss de senaste två åren åren. Vad möter mig när jag öppnar tidningarna om inte senaste nytt? om Fanerdun. Fakta som åter öppnar nya frågor!

Inför 2007 års semesterperiod begärde jag att en saklig rapport med tanke på att alla realister kunde inse att inget företag skulle stå klart till invigningen samma höst. Då som nu fick vi lugnande besked och att vi bara väntar på några intyg. Jag har efterfrågat en plan B och ett sätt för kommunen att rädda sitt anseende och hämta hem sin del i satsningen. Jag efterfrågade nu ett år senare, inför semesteruppehållet, en rapport som bygger på egna kontakter och inte enbart mr. Lous försäkringar.

Att vi inte heller nu fick klara besked om företaget är ju också ett klargörande, men glädjande är att marken i Smedby nu är öppen för alla som vill etablera sig. Det fanns ingen option på marken, men en markreservation som Johan Persson, helt utan beslut i Kalmar kommun, förärat mr. Lou.
Alla mina inlägg i debatt, insändare, bloggar och protokollsanteckningar är droppar som till slut urholkar stenen. Jag kan förstå de som har synpunkter på hur kommunledningen sköter den här affären, men jag vill påstå att det finns inte någon, inte heller Mp, som bidragit konstruktivt i våra interna diskussioner. Därför behövs alla små droppar för att nå ett resultat.

Vad väntar vi på? Det enda intyg som saknats visar sig nu (när Barometern gjort den granskning som man önskar att kommunen med sina kontakter, åstadkommit) vara en hel räcka av papper som ska vara i ordning. Facket har förhandlat i månader och även om de backar på var pengarna ska betalas ut, så måste de ju kunna bevisa att pengarna finns och är reserverade för arbetarna. Det är glädjande att flera företag deklarerat att de fått sina fakturor betalda utan problem, och det är oacceptabelt att inte alla har samma erfarenhet.

Men alla avvaktar? För om det nu sätter fart vill man väl inte vara den som ifrågasatt satsningen, eller hur? Men jag har minsann hela tiden…o.s.v.

Så kan man agera som enskild person, men som förtroendevald och förvaltare av skattepengar måste jag söka sanningen för att ha en handlingsberedskap. Jag tycker därför att det nu är dags för en plan B. Det är också dags att ordna en kväll i Kalmarsalen, då invånarna åter får träffa alla de som medverkade i Kalmarsalen i augusti 2006. Låt alla redovisa vilket arbete som är nedlagt inom sina respektive arbetsområden.
Redovisa den tid som är nedlagd i förberedelse och marknadsföring och information i kommunen, utom länet och landet.
Och naturligtvis även intäkter och utfall av insatserna

Blir Kalmarsalen fullsatt än en gång, eller är det ett fåtal personer som söker svaren? . Då får vi ett mått på det verkliga engagemanget i frågan.
Jag skulle förstås gå dit för att söka den djupa information som jag inte lyckats få, trots att jag deltar och försöker få svar på mina frågor, i kommunledningens alla forum.
Frusterande? Det är bara förnamnet!

Inga kommentarer: