fredag, juni 22, 2018

Glad midsommar!

Vad hände med svaret till den interpellation jag beskrivit tidigare här i bloggen.

Jo, i svaret delades mina åsikter och det innebar att samhällsbyggnadsnämnden vid sitt sammanträde skulle besluta om en utredning- till.
Men,Johan Persson som jag ställt interpellationen till, lämnade sammanträdet innan vi kom fram till interpellationen. Urdåligt !
Eftersom samme ledamot bestämt att vi ska hoppa över det enda sammanträdet före valet i augusti, förstår jag att det var en diskussion han inte ville ha innan valet.

Min fråga om avsaknad av aktuell översiktsplan ledde till att man också på SBN sammanträdet också skulle besluta att en ny översiktsplan skulle påbörjas.

I natt påbörjas EU:s svar på USA:s försök att styra och minska  den frihandel  som gagnat världen så väl.
Tyvärr sker en smitta med bilaterala avtal istället för stora överenskommelser med flera länder.

I nästan alla handelsvaror är ju flera länder inblandade och det är svårt att förutse hur tullar slår på handeln totalt.
Jag gjorde en studie för många år sedan om ”just in time” inom sjukvården. De infusionsaggregat vi använder att ge ”dropp” alltså olika vätskor och läkemedel med, innehåller  flera delar som är tillverkade i olika länder.

Vi är beroende av både produktion handel och transporter för vår välfärd.
Vårt beroende har också på ett lyckosamt sätt bidragit till fred och utveckling.

Ändå bleknar ju dessa sanktioner från USA:s president, när vi ser hur hjärtlöst han behandlar familjer och små barn med internerings läger.
Han har dessutom mage att skylla på andras beslut!

Gott att se hur så många upprörs och protesterar.

Vi ska ha vett att vara tacksamma att vi lever i ett land med demokrati och fred. Men dessa värden måste vi alla hjälpas åt att återvinna varje dag, året om.

Jag tänker nu njuta av både midsommar och små grodorna. Jag vill självklart också att fler i världen ska kunna dansa och sjunga på sina högtider.

Därför önskar jag idag

GLAD MIDSOMMAR !

 

Inga kommentarer: