söndag, juni 17, 2018

Interpellation som blev blåslampa


I onsdags lämnade jag nedanstående interpellation till kommunfullmäktige i Kalmar. Direkt skickar kommunikationsavdelningen (läs propagandaavdelningen) ut en bulletin att  de styrande socialdemokraterna, C och V  i kommunen nu ska göra en ny utredning om stationsområdet.

När inte ingen får veta varför S fick eld i baken, kan allmänheten lätt tro att det ligger handlingskraft bakom deras agerande. Detta är ett växande problem, när media bevakar allt mindre och nu alltmer förlitar sig på kommunernas kommunikationsenheter, som i Kalmar helt ersatt informationsenheten.

Alla interpellationer och frågor till kommunfullmäktige finns tillgängliga för media. En journalistik som tittar bakom kommunens bulletiner blir allt viktigare för demokratin. Därför vill jag att alltfler efterfrågar en fortsatt granskning av makten.

Här nedan kan du läsa min interpellation som jag ska få besvarad i kommunfullmäktige i morgon. Det troliga svaret blir, att utredning pågår.

"Interpellation                                                   Kalmar 13 juni 2018

till

Johan Persson, kommunalråd

Finns en strategi för Kalmar stationsområde.
Kalmar är länets enda tillväxtmotor och ska därmed också bidra till att lyfta övriga kommuner. Större och mer robusta arbetsmarknader ska öka attraktionskraften och kunna förmedla kompetens till näringsliv och institutioner. Därmed blir restiden från dörr till dörr avgörande. Ställningstagandet att driva Linneuniversitetets med en kommunikationsnära och sjönära placering i hamnområdet, antar jag att socialdemokraterna gjort efter en samlad analys, att en vidare utvecklingen av stationsområdet i Kalmar är möjligt.

Utredningar är gjorda både 2009 och 2012 och stationen beräknades då slå i kapacitetstaket år 2016. Satsningar krävdes för framtiden. Pendling och anslutande kollektivtrafik kräver redan nu ökad kapacitet med parkeringsanläggning och modernt resecentrum. Tiden med nerfällda bommar ökar för varje ny tågresa och hindrar resenärer i övriga trafikslag att minska sina restider.

Jernhusen, som äger de större stationerna i landet sålde för ett par år sedan stationshuset i Kalmar. Kommunens slutsatser  av olika utredningar  och trafikutvecklingen  måste ändå ha varit ett fortsatt fokus på stationen i staden och långsiktiga satsningar för all berörd infrastruktur. En gemensam arbetsmarknadsregion och gemensamt universitet ställer naturligtvis krav på nära samarbete, och jag vet att goda ansatser har gjorts. Våra gemensamma mål är naturligtvis att också utveckla näringslivet och skapa möjligheter för fler växande företag. Företagande och arbete är grunden för vår välfärd. Här kan både regioner och Kalmar kommun göra mera.

Självklart har inte Kalmar rådighet över trafik och spår, men alla väl skrivna yttranden från kommunen måste, för vår trovärdighets skull, kombineras med en viljeyttring från kommunen om vad man själv vill satsa för att bli det kraftcentrum och den motor man måste  vara.
Med Linnéuniversitet i hamnen kommer många anställda och tusentals studenter att röra sig kring stationsområdet. Vad gör kommunen för att utveckla tänkta fördelar av universitetets kommunikationsnära läge? Vad vill du och nuvarande ledning förbättra och satsa på? Vilka beslut har fattats med stationsområdets och pendlarnas framtid för ögonen? Finns en analys och en kommunal utvecklingsstrategi som stöd för stationsområdets framtida utveckling?

Med hänvisning till ovanstående frågar jag:  
-        Vilka satsningar görs av Kalmar kommun på kort sikt och lång sikt (20år) kring Kalmar stationsområde vad gäller framtida kapacitet och ökad framkomlighet.
-        Lämnade kommunen eller något kommunalt bolag in något anbud eller framförde några önskemål då Jernhusen sålde stationsfastigheten i Kalmar?
                                                                                          

Inger Hilmansson

Liberalerna"

Inga kommentarer: