måndag, januari 30, 2006

kommunal alkoholförsäljning?

Eftersom jag har fått flera frågor om varför det kommunala bolaget Salvestaden AB trots ekonomiska svårigheter fått alkoholtillstånd när inte andra företag på obestånd får det, lämnade jag in en interpellation =förfrågan till kommunalrådet Kjell Henriksson där jag beskrev ärendet och ställde nedanstående frågor.

För att trovärdigheten för Kalmars myndighetsutövning ska bestå, måste alla bedömas efter samma måttstock, och jag vill därför ställa följande frågor :
- har du, som ordförande i Salvestaden AB, begärt och beviljats tillstånd för alkoholförsäljning?
- tycker du att alkoholförsäljning är en kommunal kärnverksamhet?
-har handläggaren för tillståndsgivning givits fullständig insyn i Salvebolagets ekonomi?
-gäller samma regler för kommunala och privata företag i Kalmar?

Tror ni att jag fick några svar? Jo, fast först meddelade kommunfullmäktiges ordförande att han knappt hade tänkt att släppa igenom frågan för den handlar om en myndighetsutövning.
I svaret från KH stod det ungefär detsamma och att han förutsatte att socialnämnden följer den lagstiftning som gäller och att nämnden tillämpar samma regler för alla sökande. Ja jag har aldrig tänkt att lägga mig i själva beslutet. Vad jag ville ha var en principiell diskussion, men det gick tyvärr inte. KH tyckte inte heller att alkoholförsäljning var en kärnverksamhet, men sade att företagarna i styrelsen ville ha möjlighet till alkoholförsäljning. Men det är KH som är ordförande och ytterst ansvarig. Dessutom har ärendet aldrig varit uppe för beslut i Salvestyrelsen. Man tycker ju också att det då hade räckt med den catering med alkoholtillstånd som redan finns. Jag hoppas nu bara att media tar upp tråden, för jag kan tydligen inte som politiker få svar på frågorna.

Inga kommentarer: