torsdag, maj 24, 2007

"alternativ" mötesteknik

Läste protokollet från ett styrelsesammanträde som jag deltagit i, och upptäcker till min häpnad att jag har deltagit i ett beslut som jag uppfattade som ett informationsärende. Utredningen från ärendet hade vi fått del av i annat sammanhang.

Det hade tagits upp under övriga frågor och ett långt förslag (en A4) hade varit utdelat. Ingen genomgång, inte en rad i förslaget till beslut berördes, och jag hade inte ens sett förslaget, utan trodde att det var utredningens förslag som var informationen.
Det var mitt första möte i denna roll, och om det var någon kod jag missade, är ett stort huvudbry för mig just nu.
Nu låter jag detta bero denna gång, eftersom det slutliga beslutet fattas i kommunfullmäktige, men nästa gång kommer jag att vara mera vaksam mot en så dålig förberedelse och mötesteknik.

Vad finns det i aktiebolagslagen inskrivet att just sammanträden i kommunala bolag skall hafsas igenom utan beslutsunderlag och diskussion?

Inga kommentarer: