onsdag, maj 02, 2007

betet är för magert!

Salve skulle hela tiden satsa sig ur krisen,och satsade gjorde vänstermajoriteten!
"Det kostar att växa" är Johan Perssons slogan.
Nu skall äntligen Salvestaden AB säljas, men skulden är kvar i kommunen.Om Folkpartiet liberalerna hade fått råda, skulle aldrig Salvebolaget bildats. Kjell Henriksson,s, är ordförande i både Salvebolaget och i marknadsföringsbolaget Destination Kalmar AB.
Min gissning är att, när inte Salve kan fortsätta som politisk lekstuga så blir Destination Kalmar, den kommunala ledningens nästa tummelplats.

Jag har föreslagit att Destination Kalmar avvecklas och marknadsföringen flyttar till näringslivsenheten och informationen flyttas till informationsenheten. Tjänsterna tycker jag kommunen skall köpa av fria företagare i sund konkurrens.

Men nu ska det istället rationaliseras efter en beställd snabbutredning.
Betet som jag ska hugga på är att Slottsbolaget och Turistbolaget avvecklas och dessa verksamheter kopplas till Destination Kalmar.
Även om det är frestande att avveckla två bolag, så är jag mer intresserad av att börja avveckla det bolag som inte fungerar. Därför hugger jag inte på det betet.

Man sparar in två styrelser som kostar 100 000 kronor om året, men får en kostnad för ny Vd som kommer att kosta kommunen nästan en miljon. Och så nytt namn kanske (det gamla är ju lite skamfilat) på alla foldrar, marknadsföring och kommunens verksamhetsinformation. Och för Slottet och Turismen blir det väl bara pengar över till att trycka nytt material med nya namn utan AB på. Eller ska slottet också heta Visit Kalmar AB?
Kvar blir dock samma politiker i styrelsen.....

Inga kommentarer: