tisdag, maj 29, 2007

Det kostar att växa!

"Det kostar att växa" har länge varit Johan Perssons favorituttryck och jag har lika länge hävdat att det är ett skickligt sätt att mentalt förbereda, även de som normalt är emot skattehöjningar, på vad som komma skall.
I varenda debatt före valet konfronterade jag Johan Persson (och även vänstern) med att han i förtäckta formuleringar sålde in en skattehöjning, men fick då indignerade svar om att det aldrig skulle bli aktuellt för deras del.

Men när man nu i sin budget lägger in exploateringspengar för att kamouflera en underbudgeterad driftsbudget, då har man ingen vilja att omstrukturera sin verksamhet.
Att man nu beställer en "genomlysning av verksamheten" är bara ett sätt att legitimera ett brutet vallöfte.

När jag tagit upp detta i debatter i kommunfullmäktige är det ganska komiskt (när man står i talarstolen) att se hur Birgitta Elfström, Mona Jaensson och Johan Persson m.fl. tittar på varandra, himlar med ögonen, och spelar upp en låtsasteater med titeln "vad är det för påhitt hon kommer med".

Kanske vill de att jag skall bli störd och tystna. Men mer än hälften av ledamöterna i fullmäktige säger aldrig en åsikt, och jag undrar många gånger varför. Kanske är de tystade redan på det egna partisammanträdet?

Inga kommentarer: