fredag, juli 13, 2007

en mix som passar mig!

Precis kommit hem från några sköna semesterdagar i Skåne med släkt och vänner men också lite kultur.
I Malmö hade jag sån tur att pricka in en extraföreställning "Carmen" på utescenen i Pildammsparken. Den höll verkligen hög klass, och vädrets makter var med oss.
Därefter blev det jazzfestival i Köpenhamn för hela slanten.
Eller rättare sagt. Både Carmen i Malmö och jazzen på gator och torg fanns där bara för alla och slanten behövde bara läggas för konsert med jazzpianist och sångerskan Eliane Elias och hennes musiker. Och det var värt varenda krona!

I Köpenhamn avslutar vi alltid, om det är möjligt, på Vhite Lamm, som är en underbar krog där alla är välkomna, och där alla försöker bereda plats hur fullt där än är.
Där spelas det alltid jazz och musikerna betalas med en femma på varje glas gästerna dricker.
Däremot har jag aldrig sett någon äta där på kvällen, trots att de har en meny. Jag vet inte var man skulle ställt tallriken ens om man skulle försöka.
Men det är verkligen ett härligt ställe att tanka in lite energi på. Om ni klarar lite närhet och mycket rök, ska ni gå dit.

Jag har alltså under ett par härliga dagar fått glädje av både svensk och dansk kulturskatt men även haft möjlighet att göra mina egna tillval.
En perfekt mix för en liberal!

Inga kommentarer: