tisdag, juli 24, 2007

Vårda varumärket Kalmar!

Paketering är det senaste inneordet i politiken. Nu handlar marknadsföringen om att paketera Kalmar för skattepengarna. Det är väldigt bra att majoriteten nu erkänner att alla miljoner som lagts ut på Destination Kalmar inte använts väl.
Dessvärre drar de slutsatsen att medicinen ska bli ett ännu större och starkare Destination Kalmar. En medicin som inte botar sjukan men kanske mildrar förloppet.
En viktig del i behandlingen är att vårda varumärket Kalmar bättre .

Därför blir jag ganska orolig inför invigningen av Fanerduns handelscenter. De bilder som sänds den dagen är de intryck som skall locka europeiska grossistföretag att köpa kinesiska produkter här i Kalmar.
Ett handelscentrum på 70 000 kvadratmeter är presenterat av fanerduns 80 ambassadörer i Europa. I Kalmar har en vacker modell av anläggningen visats på strategiska platser.

Den 28 september skall handelscentret öppnas med stor pompa och ståt.
Idag är området inte halvfärdigt, och vi får inga säkra besked om hur många investerare som den dagen ska flytta till Kalmar. Det har tidigare sagts att 600 skall komma i första etappen, men antalet ändras efter hand. Vi vet inte heller om hela familjen kommer med från start. I så fall ska barnens skolgång ordnas.
Det är ju väldigt viktigt för varumärket Kalmar att den bild som kablas ut på nyheterna 28 september stämmer med den bild av paketet som marknadsföringen lovat. En bild säger mer än tusen ord!

Ett gott rykte är den bäste marknadsföringen!

Men det första intrycket kan också vara avgörande för bilden av Kalmar som besöksort. Jag har drivit att rågången skall vara klar mellan företag och kommun, men tyvärr har socialdemokraternas ledning lagt in Kalmar kommun som insats även i etableringen.
Kalmar kommun har lagt så mycket pengar på marknadsföringen och vi är beroende av hur bilden av Kalmar blir denna dag. Eftersom vi är indragna måste vi diskutera risken med att den 28 september inviga ett handelscentrum som inte ens är halvfärdigt. Det kan kosta mer än det smakar.
Paketet och innehållet...

Inga kommentarer: