tisdag, augusti 07, 2007

Låt däckgungorna vara kvar!

Ett förslag om att avlägsna kommunens däckgungor nådde idag kommunens arbetsutskott.
Förslagsställaren hävdar att de innehåller skadliga ämnen som barnen kan få i sig. Det finns mer än hundra däckgungor i Kalmars skolor och förskolor. Det är en bra form av återanvändning, tycker jag. De har använts i årtionden och är väl beprövade. De är inte heller klassade som farligt avfall och det finns inga belägg för att de är skadliga.

Därför trodde jag faktiskt att det skulle bli avslag, så som Fp:s ledamot i Barn-och ungdomsnämnden redan yrkat. Men majoriteten gav bifall till förslaget. Dessutom skärpte vänstern beslutet med en plan för att byta ut gungorna. Hundra gungor! Jag ger gärna resurser till säkerhet, men till symbolhandlingar är jag inte beredd att offra skattebetalarnas pengar.

Däckgungor används av äldre barn. De kan användas på många olika sätt och av flera barn samtidigt. Det stimulerar till samvaro och kreativitet. Jag har inte sett något litet barn stå och bita på däcken, men de smakar gärna på sanden under som ofta är kryddad med både fågelbajs och kattkiss. Äckligt men troligen inte farligt.

Däremot finns det säkert däckpartiklar i barnens trafikmiljö (och speciellt i den höjd där de små barnen går eller åker i vagnen). Alla lekplatser i Sverige är omgärdade med många lagar och standarder, och det är bra, men riskerar att bli så tillrättalagda att barnen inte lockas till aktivitet och kreativitet. Små faror hjälper barnen att bedöma risker och verkliga faror.

Ska vi ägna oss åt sånt här, när det finns så mycket viktigt som behöver åtgärdas?

Inga kommentarer: