onsdag, september 05, 2007

Beslutsunderlaget är viktigast!

I veckan läste vi i tidningen att Fanerdun fått uppskov med att betala för marken till ett bostadsområde. Det känns lite märkligt att vi förtroendevalda hålls utanför besluten.
Vi kunde också läsa i diariet om svenska ambassaden i Pekings frågor kring Fanerdun till bl.a. Kalmar kommun. Det är tur att vi har en offentlighetsprincip som gör det möjligt även för oss att se breven som kommer till kommunen.
Vi bad om information på tisdagens arbetsutskott och kommunchefen bekräftade både uppskovet och det inkomna brevet.

Jag bad före sommaruppehållet om en lägesrapport från den arbetsgrupp som tillsattes för att rigga en mottagningsapparat (för 600 - 1000 investerare med, i förekommande fall, familjer) och efter en konsekvensanalys förbereda kommunens verksamheter på bästa sätt.
Man skulle återkomma med detta, så vi får se hur det går med det. Det är förvånande att vi ledamöter inte med automatik hålls välinformerade.

Idag visade SVT intresse för kommunen och Fanerdun.
Fanerdun har dragit till sig ett oväntat intresse genom att inte redovisa sina ekonomiska förutsättningar. Jag har dragit på mig ett oväntat intresse för att jag ställde en helt relevant fråga om ekonomin vid första fullmäktige angående Fanerdun.
Kommunalrådet Johan Persson har dragit på sig ett oväntat intresse för att han drog en "vals" i kommunfullmäktige om att det fanns sex tättskrivna ark som svar på mina frågor.

Tänk så mycket som kan förebyggas med bra information och fullständiga beslutsunderlag.

Inga kommentarer: