söndag, september 23, 2007

Jag har hört den förut!

I fredags skulle ett frukostmöte som anordnas av Destination Kalmar handla om det "nya" Destination Kalmar. Johan Persson var talare. Det var ett tal som bestod till hälften av ett linjetal ( den delen har jag hört bara fem gånger hittills) och sen handlade det mycket om paketering och paketering som jag bara har hört ett par gånger tidigare.
Men att han nu erkänner att inte marknadsföringen har fungerat (vilket jag hävdat i flera år) innebär ju inte att ett ännu större kommunalt bolag kan sköta det bättre.
Det finns så många företag som är bättre än kommunen på att göra det vi vill ha uträttat.

Men det är ju i alla fall en fantastisk idé att hålla samma linjetal oavsett vad rubriken på programmet är, eller oavsett målgrupp.
Till slut kan innehållet upplevas som en sanning, eftersom Johan får tala ensam och oemotsagd. Och vem säger emot den som knyter allt mer makt runt sin egen person.
Nej, det är ett effektivt sätt att tysta kritiker. I kommunen har dessutom kritiska frågor gjorts synonymt med negativism. Och vem vill vara negativ?
Jag hoppas det bara finns några fler än jag som inte köper den tolkningen. En levande diskussion tillhör ett demokratiskt samhällsbygge, och det bygget måste vi bli många fler som snickrar på!

Ja, från det ena till det andra....

Johan vände sig sen till de inbjudna företagarna (en hel del från de kommunala bolagen) och ville ha lite pengarför sin uppväxling.
För det första har Fp föreslagit att kommunen skall inbjuda till frukostmöten där alla företagare bjuds in. För det andra tror jag att företagare vill veta vad de satsar sina pengar på även om det är ett riskobjekt.
Om man kan redovisa ett specifikt objekt eller ett mål tror jag fler vore intresserade.

Sen kan det ju faktiskt vara så att företagare tänker som de människor och kommuninnevånare de också är. De kanske har en gammal mamma eller pappa som behöver komma in på ett särskilt boende.
Då kanske de tycker som jag, att kommunen skall ägna minst lika mycket energi på ett förstklassigt innehåll i paketet som åt själva paketeringen.

Inga kommentarer: