tisdag, april 28, 2015

Hur svårt kan det vara?


Kryss i taket! Idag fick jag på arbetsutskottet veta att den fråga jag väckte för femton år sedan i Gata- Parknämnden i Kalmar kommun kommer upp som ett ärende på Trafikstyrelsen i maj nu 2015.

Jag föreslog då att man skulle införa reducerat pris på bussarna under lågtrafiktid, men då fanns inte tekniken(sa man). När tekniken kom verkar inte viljan ha funnits, men jag har påminnt om detta på varje möte där kollektivtafiken varit uppe. Är det tjatigt? Ja! Vi får se vad som händer i maj.

Värre är det ändå för mitt gamla förslag från 2004 om en tillgänglighetsguide i Kalmar.
Helt enkelt var det finns/eller inte finns rullstolsramper, hörslingor m.m. Interpellerade i många år om detta och fick besked hur ärendet flyttades till Destination Kalmar där ingen tog sig an detta på allvar.
Under förra mandatperioden flyttade Socialdemokraterna ärendet till Primärkommunala nämnden och vidare till regionförbundet.
I går på Kommunfullmäktige frågade Christoffer Dywik om denna tillgänglighetsguide, och döm om min förvåning när den nu flyttats från regionförbundet till länstrafikgruppen för Smålandslänen!

På tio år har mitt förslag om tillgänglighetsguide alltså vandrat  allt längre bort ifrån Kalmar kommun.

Hur svårt kan det vara att göra en guide för Kalmar kommun?

Inga kommentarer: