måndag, oktober 09, 2017

En hand att hålla i

Ska politiker behöva fatta beslut om att gamla och sjuka ska ha rätt till en hand att hålla i vid en förväntad död? Det verkar för mig helt absurt med beslut om sådana självklarheter, men nu visar det sig att jag haft fel.

Trots att det faktiskt finns ett beslut om att ingen ska behöva dö ensam inom vård och äldreboende, så förväntas 16 procent avlida i ensamhet i vården.

Det ser säkert väldigt olika ut i landet, eftersom hela vården snart verkar vara ett lotteri. Når jag studerade i tonåren, så extraknäckte jag som "extravak" vilket kunde betyda allt från att vårda en döende patient till att vårda svårt sjuka i respirator.
För dessa arbeten behövs olika kunskaper och erfarenheter som jag självklart skaffat mig genom arbete i vården. Många av dessa arbetsuppgifter sköts idag av en högt kvalificerade personal, och det är helt rätt.
 
Men en hand att hålla i och enklare vård som att fukta läpparna ibland kan skötas bättre av någon som inte hela tiden behöver tänka på vilka arbetsuppgifter de nu missar.
Alltså någon som är helt inriktad på sin uppgift i stunden. Här tror jag vi måste vända blicken mot civilsamhället, och jag har skrivit en motion till kommunfullmäktige om vikten av samarbete inom många områden.

Efterhand som alltfler skrivs hem från sjukhuset och vårdas av kommunen och dör i hemmet blir detta också mera osynligt för statistiken.

Socialdemokraterna i Kalmar har aldrig lämnat kvarboendeprincipen, trots att de fått svart på vitt att det är väldigt kostsamt. Dessutom blir ju hemmet till sist som en centralstation där olika specialfunktioner cirkulerar.

Jag har ställt frågor om både kontinuitet och köer men S i Kalmar har alltid någon satsning på gång.

Mellan år 2002 och år 2005 försvann 13500 äldreboendeplatser i Sverige. Alltså innan Alliansen fick makten år 2006.

Ändå står Stefan Löfven i debatten och talar om att Alliansen skattesänkningar den försämrade välfärden.
Nej, Alliansen satsade även på äldreomsorgen i den värsta ekonomiska kris världen haft sen krigen. Och vi sänkte skatten så att fler kom i arbete och jobbade ihop till välfärden. Alliansregeringen öronmärkte stimulanspengar för de kommuner som byggde fler vård- och omsorgsplatser och trygghetsboende som är ett litet mellanting för den som klarar sig ganska bra men behöver mera sällskap.

Kalmar hade för några få år sedan plats 223 av 288 kommuner i en ranking om äldreboenden. Detta bortförklarades naturligtvis på min fråga i kommunfullmäktige och S beskrev på kommunens hemsida att nya boenden som skulle lyfta denna siffra var på gång.

S var inte lika noga med att tala om hur många platser för äldre som samtidigt skulle tas bort på andra boenden. Ingen ställde frågorna.

Det är oroande när fel fakta sprids.

 

 

 

Inga kommentarer: