onsdag, december 27, 2017

Hög tid för regeringsskifte år 2018.

”Syftet med de nationella proven är i huvudsak att:
– stödja en likvärdig och rättvis bedömning och betygssättning
– ge underlag för en analys av i vilken utsträckning kunskapskraven uppfylls på skolnivå, på huvudmannanivå och på nationell nivå”


Självklart vill inte varken lärare eller elever ha prov om man utryckt ur ett sammanhang ställer frågan.  

Redan för många år sedan beskrev lärare hur dåligt förberedda många ungdomar var för gymnasiet. Färre av de sökande är nu också behöriga till högskoleutbildningen.

Den socialistiska skolmodellen ställde inte  krav  på behöriga lärare i skolan. Istället delades de s.k. Wernerssonpengar  ut speciellt för fler outbildade vuxna i skolan.

Liberalerna och alliansregeringen drog 2010 igång kompetenshöjning i skolan med lärarlyftet. Alliansens krav på behöriga lärare och lärarlegitimation blottlade bristerna som akut måste åtgärdas. Självklart var det jobbigt för alla inblandade. Rektorskompetens är nu norm och den tidiga läsa, skriva ,räknagaranti vi förespråkade är nu accepterad av regeringen.

Alliansregeringen skärpte också upp utbildningen för att bli lärare och bidrog till att höja lönen för de lärare som påverkade barnens utbildning positivt. Några fler sökte sig till utbildningen, men målet var att fler skulle ha lärarutbildning som förstahandsval och att intagningsnivån höjdes.

Nu sjunker intagningen till utbildningen för lärare och allt fler lärare söker sig till andra arbeten, vilket är en katastrof för barnen och ett enormt resursslöseri för samhället. Det ger fler möjligheter för lärare, men är ett underbetyg för kommunerna, när bemanningsföretag för behöriga lärare nu växer fram.

S-Regeringen vill också kraftigt begränsa enskilda skolor,  men vad ska de ersätta dessa skolor med, när lärarna flyr de kommunala skolorna?

Regeringen på god väg att gå tillbaka till  den  socialistiska modellen i den svenska skolan. Nu ska lärare åter ersättas med ”vuxna” i skolan, fast de kallas assistenter idag. Regeringen talar inte om hur de vill öka likvärdigheten i skolan när de minskar ner nationella prov. Hur ska skolan veta vad de behöver , eller vad skolan behöver,  utan standardprov?

Har skolorna byggt upp den kompetens att bedöma barnens lärande och utveckling  skolans kvalitet och likvärdighet med färre nationella mål? jag tror inte det.

Alla barn och ungdomar har rätt att nå sin fulla potential i skolan. Jag är rädd att dessa fyra år med återgång till socialistiska modellen är fyra förlorade år för utbildningens kvalitet.

Skolan är viktigast för barnens och samhällets utveckling. Därför önskar jag hett att  fyra år är en parentes och redan år 2018 får ersättas med en liberal kunskapsskola med fokus på trygghet och höga förväntningar på varje barn.

 

 

Inga kommentarer: