söndag, december 03, 2017

Äntligen direktval till regionens politiska styrning!

I veckan hade Liberalerna i Kalmar nomineringsmöte till kommun och Landsting.

Jag valdes till tredje plats på Kalmars Landstingsvalsedel, som nu också blir val till nya regionkommunen som bildas 2019. Det ska bli så kul och känns så viktigt att satsa för fullt i regionens utveckling. Efter trettio år som tjänstgörande  narkossjuksköterska och många år i kommunpolitiken, har jag naturligtvis stort intresse av att förbättra den hälso-och sjukvård som nu skall styras inom en ny regionkommun. 

Det är en regionkommun som bildas efter valet, och äntligen blir det direktval till regionen så som vi liberaler eftersträvat i alla år. Det innebär att regionens invånare  genom sin röst får mer inflytande över regionens utveckling och jag ska självklart jobba hårt för att utvecklingen går i en mera liberal riktning än idag.
Det är bra att vi har ett kreativt näringsliv, men här finns mycket mer att göra för att ge de rätta förutsättningar för att regionen ska lyfta.

Som ersättare i nuvarande regionförbund har jag god insyn och jag arbetar just nu med några partivänner fram förslag till plattform för vårt politiska arbete. 

Men jag har kvar mitt uppdrag som ledamot i Kalmar kommunfullmäktige och där är jag personvald, så det är ett uppdrag som jag känner ett stort ansvar för.

Vid senaste kommunfullmäktige  behandlades majoritetens budget och övriga partiers alternativ till budget.  Liberalerna satsar främst på kärnverksamheterna, som skola och omsorg. Trots att vi vet att en åldrande befolkning och ett stort utanförskap innebär stora kostnader och små intäkter, finns ingen beredskap hos S,V och C. De vill helt enkelt inte tala om de behov som finns idag och de som väntar. Kommunens främsta uppdrag fanns helt enkelt inte med i de rödrödas budget.

Istället presenterar de röda en mängd utredningsuppdrag och ofinansierade idrottssatsningar för att minska kritiken för de rödas omfattande satsningar på monument för elitidrotten. Det är ju lättare att som kommunalråd sola sig i glansen av elitsatsningar än tillsammans med de stora behov som inte åtgärdas för barn med psykisk ohälsa och frånvaron av utbildningssatsningar som skulle ge många barn en bättre chans att lyckas i livet.

Att satsa på alla barns utbildning är en investering som ger en garanterad  utdelning. Den investeringen har vi inte råd att missa.

Inga kommentarer: