torsdag, februari 01, 2018

Slå vakt om interpellationerna!

Jag ställde två interpellationer och två frågor vid senaste kommunfullmäktige. En fråga gällde hur tidplan är för den aktualitetsprövning och aktualitetsförklaring som ska beslutas inom denna mandatperiod. Anledningen till att jag frågar är att socialdemokraterna helt medvetet , i tio år, förhalade översiktsplanen som antogs förra mandatperioden. En prövning är ingen snabbfix och risken är stor att socialdemokraterna förhalar till nästa mandatperiod, och anser att en ny inte ska antas förrän efter 2020.

I övrigt rörde mina frågor de uppgifter som framkommit angående arenan enligt ett överklagande.
Kommunstyrelsens ordförande hänvisade då som beslutsunderlag sin pressträff och sin debattartikel i Barometern.
Vi får kanske i framtiden, som enda beslutsunderlag, lita till den kommunikation socialdemokraterna i sin nåd ger oss undersåtar. Vi har att lita till att tjänstemännen orkar söka den fakta som ger oss även de uppgifter som inte socialdemokraterna önskar ge oss.

Jag hade en fråga om de fakta som innebär att det är Arenabolaget som gör konkurs om inte kommunen tar över arenan. Alltså kan Kalmar FF spela kvar i Allsvenskan.
Men EFTER att beslutet om borgen togs 2008 har Arenabolaget och Kalmar FF skrivit ett eget kontrakt som binder dem samman.

Jag fick av Kommunfullmäktiges ordförande besked att jag inte fick ställa frågan som gällde att det i beslutsunderlaget stod att Kalmar FF skulle sparkas ut ur allsvenskan vid en konkurs. Nu kunde jag ändå få ett svar via debatten i min interpellation, annars hade återkommit med frågan.

Interpellationer är oppositionens enda möjlighet att lyfta aktuella frågor till diskussion men under senare år har dessvärre utrymmet för interpellationsdebatterna minskat från 1,5 timmar till, vid senaste kommunfullmäktige endast en halv timma.
Det är bra att man har informationer innan kommunfullmäktige, men de ska vara innan för att oppositionen ska få sin tid.
Socialdemokraterna vill självklart att interpellationerna skjuts till efter beslutsärendena.
Då är de flesta trötta och ibland går media.
det är oroande att man med dessa många små åtgärder sammantaget gör allt större ingrepp i
oppositionens utrymme att agera.

Idag kollade jag lite på interpellationsdebatten i riksdagen.
Diskussionen är ungefär densamma som vi har på kommunal nivå, fast förstås nationella frågor.
Men nytt i riksdagen är att även socialdemokrater och miljöpartister som ju är i regering, ställer frågor till sina egna ministrar.

Dessa interpellationer blir snabbt lite farsartade eftersom frågorna känns helt regisserade- Frågorna ska helt uppenbart  ge ministern möjlighet, att i kammaren, ge inspel om den egna förträffligheten.
Det är ju också en bra träning tills riksdagsledamöterna  kommer i opposition och får ställa de frågor de vill ha ett svar på.

Inga kommentarer: