söndag, april 29, 2018

Hur mycket får tillgänglighet kosta i Kalmar?

I lördagens (28 april)  Barometern har socialdemokraterna åter lyckats med konststycket att sälja in sin propaganda.  Kommunen ska dela ut en guld, silver eller bronsstämpel för handelns tillgänglighet helt i linje med sin förkärlek för prisutdelningar och möjligheter att synas i media. Allt  istället för att tala om vad de själva har gjort i centrum när det gäller tillgänglighetsfrågor.

Ingen bakgrundskoll, inga motfrågor från media
Ändå har jag gjort det ganska lätt genom att jag ställde ett par frågor vid kommunfullmäktige i mars om vad tillgänglighet får kosta i Kalmar.

I december 2017 inkom en förfrågan om medverkan i Access City Award. Det är ett EM i tillgänglighet och borde passat socialdemokraterna som älskar tävlingar och rankingar. Som svar på ansökan anger man dock ” att Kalmar inte kan jämföra  sig med vad tidigare pristagare uppnått vad gäller tillgänglighet”.Lite motsägelsefullt när man i alla sammanhang berömmer sig av stora ambitioner.
 
Jag ställde därför en fråga om vad tillgänglighet får kosta i Kalmar.
Svaret sade ingenting om kostnaderna så därför ställde jag ännu ett par frågor vid senaste kommunfullmäktige.

Jag ställde mina frågor till Johan Persson i egenskap av ordförande i Destination Kalmar AB och också som kommunstyrelsens ordförande och högst ansvarig för prioriteringarna.Han lämnade över interpellationen till Mattias Adolfsson, som är ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.
Först frågar jag vad utmärkelsen Årets stadskärna får kosta, och därefter frågan om på vilket sätt årets stadskärna är viktigare än ett EU- mästerskap i tillgänglighet.

 
Denna  gång fick jag ännu flera sidor fulla med vad kommunen gör, rent allmänt, från ordningsvakter till hjärtstartare, men väldigt lite konkreta tillgänglighetsåtgärder.
Någon kostnadsredovisning gick inte heller denna gång att få.

Inte heller fick jag veta varför Årets stadskärna är viktigare än tillgängligheten för den som har funktionsnedsättning av något slag.

Bara en sådan sak som att bryta benet, kan leda till eftertanke. Men det går ju inte att jämföra med ett ständigt hinderlopp.

Det är bara till evenemang eller elitfotboll pengarna i Kalmar kan tas fram helt utan budget. Annars får EU bidra med projektpengar.

Ytterligare ett exempel är den handikapplan och tillgänglighetsguide kommunen beslutade om efter en motion från mig år 2004.
År 2006 hade den flyttats till Destination Kalmar, där den låg utan åtgärd i många år, tills den efter flera interpellationer  flyttades till Regionförbundet.

Vid senaste styrelse i Regionförbundet nu i april 2018 fick vi en information om den. Tillgänglighetsguiden är nu inne på sitt senaste av tre projektår och ska sedan skötas av respektive turistbyrå. Sedan 2004 har jag jagat denna guide framför mig, men den ser faktiskt med hjälp av EU, ut att bli klar till 2019. Är alla dessa år ett mått på kommunens engagemang i tillgänglighetsfrågor så är jag inte imponerad.

 

 

 

 

Inga kommentarer: