torsdag, april 12, 2018

Stoppa språkliga förfallet!

Ordets makt är så stor, att vi på alla sätt vill rusta barn och ungdomar med ett rikt språk som ger dem både möjligheter och frihet att påverka sitt liv. Det är därför jag som liberal höjer kunskap över allt annat. Därför blir jag så bedrövad
när några ur  Akademiens utvalda ledamöter börjar använda ett språk och uttrycka sig som barn i en sandlåda.

Den ständige sekreteraren, som nu till råga på allt är en kvinna, har tidigt signalerat att hon vill förnya arbetet i Akademien och det är förståeligt att de som känner sig särskilt utvalda, också känner sig särskilt hotade, bestämt sig för att få bort henne. Med erfarenhet från politiken kan jag bara ana vilket helvete hon haft och nu har.
Det skulle därför vara förfärligt om dessa ledamöter som inte ens kan föra en anständig argumentation i sakfrågorna, ska kunna mota bort henne och sedan själva få sitta kvar.

Språkets förfall har ju annars presidenten i USA stått för. Jag vägrar vänja mig vid att människor i ledande positioner på twitter kallar andra länders ledare för det ena och det andra och slänger ur sig det ena beslutet efter det andra.
Vi behöver tvärtom mera reflektion inom politikens alla områden.

Att inte invänta bevisning vid mordförsök eller kemattacker innan man verbalt krigshetsar, innebär  troligtvis att både USA:s och Storbritanniens  ledning vill rikta blickarna från de egna både personliga och inrikespolitiska problemen.
Det tycker jag är ett alldeles för lättvindigt sätt att ta ansvar för världsfreden. Jag  vill ha ledare och utvalda personer som lyfter blicken lite över den egna kamratkretsen.

Inga kommentarer: