onsdag, december 12, 2007

Att koka soppa på en spik!

Politikers svåraste uppgift är att prioritera, och det har vänstermajoriteten undvikit hela tiden.
Men nu ska kommunen spara och vad gör man då.

Efter att ha träffats sen sommaren och inte kommit överens om vad som ska sparas kommer man överrens om att alla ska spara två procent. Sen låter man tjänstemännen utreda en mängd områden, så att man kan skjuta problemen framför sig på obestämd tid. Jag har begärt besked om både tidplan och inriktning för utredningarna och väntar än. Jag går med på besparingarna för att undvika en skattehöjning, som skulle motverka allt jag vill åstadkomma.
För att slippa ta de tunga besluten om ett verkligt sparande gör kommunen en konstruktion med energibolaget som enligt min mening innebär att man för både invånare och personal bakom ljuset.
Jag har som ensam förtroendevald motsatt mig denna konstruktion. Med ena handen lånar man mot borgen och köper av den andra handen som använder pengarna och har dem kvar på samma gång?
Nu ser jag till min glädje att revisorerna har granskat denna konstruktion, och också ställer en del frågor, så jag är inte längre helt ensam om mina funderingar.

På måndag ska hela soppan smakas av i Kalmar Kommunfullmäktige. Fyra ledamöter från Fp kommer då att försöka lyfta fram denna märkliga konstruktion i ljuset. Välkomna då!

Inga kommentarer: