måndag, februari 07, 2011

SAMVERKA!

Nu när jag hör att Unga Vuxna verksamheten i Kalmar hotas kan jag verkligen känna mig lurad. Här har jag återkommande frågat chefer på socialtjänsten hur det går med etableringen av verksamheten.
Vi anade oråd i valrörelsen för man påstod att man hade hyrt lokal men när vi ville göra studiebesök fanns ingen kontaktperson och ingen verksamhet. Glad blev jag därför när jag vid min senaste förfrågan fick veta att man börjat diskutera
en samlokalisering med Ungdomsmottagningen, så som vi föreslagit före valet.
När två viktiga verksamheter har otillräckliga resurser borde det vara självklart att SAMVERKA.

Jag skrev för många år sedan en motion om litteraturkvällar och konstkafè på Byttan.
Dit hörde också att Byttan skulle vara öppet året runt eftersom stadsparken är en av de ställen i Kalmar där kommunen lägger ner massor med tid och pengar för att hålla fint.
Några år efteråt kom förslaget med Konstmuseum i stadsparken och nya hyresgästen till Byttan förband sig att ha öppet enligt överenskommelse.

Det blev också fullt festligt och folkligt som man lovat.Men mycke vill ha mer och man dubbelbokade och lovade bord som man inte fick. Jag upplevde det själv och hörde det från många andra som slutade välja Byttan. Det duger inte med dåligt bemötande i en stad som Kalmar där ryktet sprider sig fortare än all reklam i världen.

Det är bara kommunen som kan kosta på sig ett dåligt bemötande så länge de bedriver monopolverksamhet. Men bara då!

Konstföreningen tog inte chansen när man fick sin eftertraktade ny byggnad. Man hade haft möjlighet att lyssna utåt men valde att exkludera t.o.m. sina egna trogna medlemmar.Man behöver inte gilla konsten, men den ska beröra och kanske öppna våra sinnen.
Konstmuseet verkar också lita lite väl mycket till sin monopolställning, men man konkurrerar faktiskt om människors tid!

Byttan och konstmuseet ligger helt underbart men båda verkar vara i kris. I sådana situationer brukar det finnas ett recept som ger en större kaka och det är SAMVERKAN.
Båda är bra på sina funktioner men tillsammans kan de om de lägger manken till, erbjuda en totalupplevelse! Börja med en utställning som sträcker sig ända ut i parken! Vi vill känna oss inbjudna!

Inga kommentarer: