tisdag, april 23, 2013

Berlin nästa!

Helt plötsligt kom jag inte in på min egen blogg, en märklig känsla.
vad har då hänt under tiden jag var utestängd?

 Ja , jag tyckte ju att socialdemokraternas kongress fick oförtjänt mycket mediabevakning, men tydligen var de inte helt nöjda för de har ju lyckats hålla igång diskussionen ganska friskt kring sitt val av partistyrelse.

Nu minns i alla fall inte jag vad de beslutade på S-kongressen, men det är ju inget jag behöver  grubbla över.

Hoppas att allt går i lås med nya flyglinjen och att den underlättar för våra företagare. Som privatperson är verkligen Berlin ett bra alternativ. Var där ett par gånger på sextitalet och först nu för två år sedan, och vilken kontrast! Underbart , jag åker gärna dit igen.

Johan Persson och jag har haft en liten debatt i Barometern om bl.a. utvecklingsfrågorna och man har där också haft en artikelserie om utvecklingen i Växjö och i Kalmar. Jag har verkligen fått bekräftat att handeln i centrala Kalmar lever under svåra omständigheter och det vill jag verkligen försöka förbättra. När det gäller företagsklimatet i Kalmar så är det tyvärr försämrat enligt Svenskt näringslivs ranking. Men detta hårda fall i rankingen återkommer jag till.

Idag kunde jag på arbetsutskottet konstatera att övriga ledamöter inte vill ha en folkomröstning angående Linneuniversitetets placering. I Folkpartiet var det stor majoritet för att erkänna att formella krav inte var uppfyllda men att vi ändå ska föreslå en folkomröstning av flera skäl som jag också återkommer till. Jag är ju ersättare i arbetsutskottet och får bara skriva en protokollsanteckning och den ska jag försöka skriva i morgon.

På kommande fullmäktige har vi väldigt få ärenden och jag kan gärna slå vad om att majoriteten samlar många tunga ärenden till junisammanträdet då vi också ska behandla den sista budgeten innan valet. Brist på planering och framförhållning?
Nej, snarare en önskan om att vi inte ska vara så debattsugna om vi riskerar att hålla på långt ut på kvällen.
Det känns bra att jag nu kunde fortsätta på min kära gamla blogg. det hade inte varit så kul att börja om på en ny. Jag var ju trots allt den politiker som startade bloggandet i Kalmar och då är det kul att ha kvar originalet. Men jag får nog snart byta bild, trots att jag tycker att Ångkvarnen och Riskvarnen är så fantastiska byggnader.

Synd bara att Kalmars vackraste havsutsikter är parkeringsplatser. Det är resultatet av att man här har varit sådana motståndare till parkeringshus. Det är ytterligare ett område där Kalmar inte hängt med i utvecklingen. Socialdemokraterna har tyvärr  inte tagit tillvara Kalmars förutsättningar som kuststad.






Inga kommentarer: