tisdag, november 13, 2007

attityden viktigast!

På senaste handikapprådet fanns tillgänglighetsfrågorna med på dagordnigen. Faktum är att kommunen för flera år sedan beslutade om ett handikapprogram för kommunen och där det även ingick en tillgänglighetsguide för besökare. Det var en motion från Fp som denna gång ledde till ett positivt beslut.

Handikappanpassningen löper på, men tillgänglighetsguiden försvann lika kvickt som beslutet var taget. Jag frågade därför efter den i en interpellation någon gång före valet 2006.
Jag fick då till svar att Destination Kalmar AB hade fått uppdraget. Sen har jag efterfrågat den på handikapprådet, och trodde att nu, äntligen.

Men det var Turisbyråns representant som presenterade sitt eget arbete.
Hade Destination Kalmar lagt över uppgiften på sitt dotterbolag? Nej, fast man finns i samma hus hade man inte ens talat om att man fått ett sådant uppdrag.
Hade det blivit någon missuppfattning? Nej Birgitta Elfström hade personligen talat med den tidigare ordförande och med Vd. Men ingen hade tagit tag i frågan, trots påminnelsen i interpellationen för mer än ett år sedan.

Alltså flera års försening. Räkna om det i kvalitet och pengar.

Nu har ju, tack och lov, kommunen många pålitliga och flitiga medarbetare som arbetar och tänker själva i tysthet.
Det visade sig att det var Turistbyrån som på eget initiativ tyckt att det kunde vara en bra sak och en konkurrensfördel att erbjuda en tillgänglighetsguide. Vi fick en engagerad föredragning om vad som skulle göras, och mitt hopp tändes åter! Människor med rätt attityd till sitt arbete är guld värda.

Jag var på Atlas Copco igår på ett intressant besök med Svenskt näringsliv. De anställer efter följande kriterier: Attityd, kunskap och erfarenhet. Kunskap och erfarenhet är viktigt men det kan man skaffa sig. Attityden tyckte de var viktigast. Tänkvärt tycker jag, men vad som hänt med tillgänglighetsguiden hos DK vet jag inte än.

Inga kommentarer: