fredag, januari 25, 2008

"borttappad" information!

8 januari 2008 ställde jag brevledes ett antal frågor angående Fanerdun i god tid före arbetsutskottet (15 januari) . Anledningen är att inte ens arbetsutskottets ledamöter har den information som delges tidningarna. Fanerdun sattes upp som ett ärende, men dagen innan Au får jag veta att mr.Lou kommer till Kalmar nästa dag. Vad som alltid sker då är att allt annat får vänta när mr. Lou vill träffa kommunledningen.

Ja, ni förstår ju att Fanerduninformationen gick om intet, men jag tänkte som så, att nu kan de ju fråga mr. Lou så att jag får ännu bättre svar på mina frågor vid nästa Au.
Nu blev nästa Au 22/ 1 inställt, men 29 januari har vi ett Au, så frågan kan ju bara inte försvinna.

Blev jag förvånad då Fanerdun inte var med på dagordningen till tisdag? Däremot finns tre andra informationsärenden.
Man fyller också tiden med en blixtutryckning med ägardirektiven (återkommande ärende varje år).
Jag tycker det är jättebra att de kommer i god tid i år, för förra året kom förslagen så sent att vi inte hann besluta om ägardirektiven innan bolagsstämmorna.
Ägardirektiven är kommunens viktigaste redskap för att styra de kommunala bolagen och bör få sin beskärda del av tiden. Partierna ska hinna diskutera och förankra sina förslag inom de egna leden. Alla vet ju hur lätt det är att snabbt samla människor som redan är hårt engagerade och därför är kommunens brist på tidplaner och framförhållning också ett demokratiproblem.

Några ledamöter ska till en folkhälsokonferens kl. 12 00 i Oskarshamn och dagordningen är så full att jag inte kan begära informationen om Fanerdun som en övrig fråga.
Fortsättning följer....

Inga kommentarer: