onsdag, december 03, 2008

Kalmar bryter med Fanerdun?

Nu är det plötsligt akututryckning igen!
Kalmar bryter med Fanerdun får jag plötsligt läsa i tidningarna. Inte ett ljud om detta vid gårdagens arbetsutskott, men nu ligger det ett färdigt förslag beslut i handlingarna!
Fast egentligen har väl Fanerdun brutit med Kalmar för länge sen.
Nu har Johan Persson inför nästa kommunstyrelse kastat in ett beslut om upphävande m.m. av beslut om investeringsavtal med Fanerdun.

Jag har ju ställt så många frågor om Fanerdun, men det har funnits ett väldigt litet intresse och väldigt stor tilltro till mr. Luo.
Likaså vid det senaste kommunfullmäktige då jag frågade om Fanerdun.
Då ansåg inte Johan Persson att det fanns anledning till åtgärd, men nu drygt en vecka senare har Johan Persson tröttnat.
Nej!
Jag tror det snarare beror på att revisionen snart kommer med sitt utlåtande, och då vill Johan Persson ha Fanerdun ur världen. Precis som med Salve. Något måste ha gjort att Johan Persson nu fick väldigt bråttom!

Min interpellation till det senaste kommunfullmäktige lyder som följer:
Beslutet om Fanerduns etablering togs under stark tidspress.
En enorm aktivitet startades i Kalmar kommun för att verksamheterna skulle möta de omfattande förändringar som presenterades.
En omfattande information och marknadsföring för den planerade verksamheten har bedrivits både utomlands och i Sverige. Många beslut har också diskuterats utifrån Fanerduns etablering, såsom social och teknisk försörjning, befolkningsmål, infrastruktur och flyg.

Inför beslutet i Kalmar kommunfullmäktige ställde jag frågor om företagets ekonomi. Vi vet nu att det hade varit betydelsefyllt att veta vilka ekonomiska muskler företaget haft. Även andra lärdomar finns att dra inför framtiden.
Frågor som kan ställas är vilka erfarenheter vi kan dra av kommunens roll i Fanerduns etablering och hur dessa samlade erfarenheter kan tas till vara inför nya etableringar i framtiden?

Ett villkor var att full insyn skulle råda, och det resulterade bl.a. i stora informationsmöten i Kalmarsalen. Denna öppenhet var alla eniga om och den ska självklart även gälla nu, då ovissheten fortfarande är mycket stor. Kalmar kommun är nu en erfarenhet rikare, men nya frågor har uppstått, och det är enligt min mening på sin plats med ett nytt informationsmöte för allmänheten.

Mina frågor till Johan Persson är:

- Anser du att kommunen nu bör analysera och omvärdera vissa beslut som fattades med anledning av Fanerduns etablering?
- Anser du att Kalmar kommun på nytt bör ge invånarna information och möjlighet att i t.ex. Kalmarsalen ställa frågor om Fanerduns etablering?

Inga kommentarer: