fredag, maj 20, 2011

Bussarna kör i alla väder!

Det är verkligen så att ju större beslut desto mindre underlag. Nu ska det snart fattas ett järnvägsbeslut som omfattar en kostnad för förstärkningar på 200 miljoner och hur mycket vet invånarna i Kalmar om det? Första gången jag hörde ryktas om detta frågade jag hur mycket de andra länen/regionerna bidrar med men ingen visste då. Nu får jag veta att ingen medfinansiering görs av Östergötland, trots att stora förstärkningar är inom deras region. Men hur är det med de övriga?
Jag saknar också resultat av resvaneundersökning, beräknad tidsvinst och konsekvenser för övrig kollektivtrafik.

Så måna är alltså Linköping med omnejd om en fungerande arbetsmarknadsregion med Västervik och Kalmarregionen! Jag och Folkpartiet har varit pådrivande när det gäller satsningar på infrastrukturen, och det vill jag gärna vara nu också,men det innebär inte att jag vill tvinga invånarna att höja skatten för satsningar som inte är väl underbyggda.

Innan vi har dubbel räls och långa mötesstationer tror jag vi måste se till att även busstrafik och varutransporter har bättre förutsättningar.

Jag kan faktiskt imponeras av att bussbolagen är så flexibla och att så många bussar kan komma till räddning ganska snabbt när tågen stannar. Jag var på Bromma när det kom en riktig snöstorm som gjorde att flyget inte kunde lyfta till alla destinationer.
I ett huj kom det ersättningsbussar som hjälpte till att lösa situationen. Här var jag faktiskt även imponerad av flygets information och organisation.

Jag har aldrig hört att busschaufförer gnällt på dem som omkullkastar hela deras arbetsdag eller trilskas om biljetten när tåget inte funkar.
Däremot kan inte de olika tågbolagen samarbeta om att ha en biljett trots att man inte ska byta från Kalmar till Köpenhamn. Varje bolag måste ha sin egna biljett trots att jag sitter på samma tåg hela vägen.

Så man undrar ibland om järnvägen är mogen för en kapacitetsförstärkning och fler som kör? Lyft blicken och se hur andra gör.

Jag tror inte att andra bidrar med så värst mycket till vår infrastruktur heller, men som sagt jag vet inte, eftersom det inte finns med i underlaget. Parter och finansiärer verkar inte här vara desamma.Jag får väl fråga som vanligt, men trist är det.

Inga kommentarer: