onsdag, november 06, 2013

Tack för idag!

Idag har jag skuggat en lärare på Kalmarsundsskolan. Skolan är också mottagningsskola för nyanlända elever och jag fick följa eleverna i en förberedelseklass. De var fantastiskt artiga och vänliga och det var en mycket mjuk atmosfär, där jag snabbt förstod att lärarna var väldigt uppskattade.
Jag tycker barnen var fantastiska! De har inte alla så mycket hjälp med svenska språket hemma, men de kämpade på. Och det gjorde även läraren. Med stor kompetens, kroppsspråk och engagemang. det var kul att se! För många barn blir läraren också så klart också tryggheten i tillvaron och vi vet alla att läraren betyder otroligt mycket för vår framtid.
Vem kan inte komma ihåg både lärare som skräckexempel och lärare som man minns med tacksamhet och glädje.
För den som inte bryr så mycket om barnens väl och ve, finns det också omräkningar för hur mycket ett misslyckande i början av livet kostat samhället många år senare. Och då vet de flesta att barnets svårigheter kunde ha uppmärksammats redan i förskolan.
Nu är skolan under luppen och det är jättebra!
Jag åt också lunch i matsalen och blir lite fundersam över hur lite som hänt på den fronten.
När jag var med i hem och skola föreningen för trettio år sedan försökte jag driva igenom att man skulle lägga bordsfilt och en snygg vaxduk på alla bord för att förhindra allt slammer och oljud som är oundvikligt när massor av barn ska äta i en stor jättematsal.
Jag lyckades inte med detta och det är märkligt att det fortfarande inte går att skapa en lugn atmosfär runt dagens viktigaste måltid.
Men maten var god och jag är glad att första lunchen på Kalmarsunddskolan serveras kl. 1100. Inget barn skulle behöva äta lunch före kl. 11 00. Det ryktas att det finns exempel på skolor med lunch redan innan kl. 1100. Det var också något vi kämpade med för trettio år sedan!
Tack alla barn för jag fick vara hos er idag och tack Eva för att du tog hand om mig så bra!

Inga kommentarer: