fredag, februari 14, 2014

Ett försök med fula trick!



I årets mätning över företagsamma personer, de som ansvarar för ett företags utveckling, har Sverige en tillväxt på 1, 4 % vilket inte är något att göra vågen för.
Jag har för länge sen efterfrågat en liknande räkning från näringslivsenheten, då antalet startade företag inte nödvändigtvis betyder fler i arbete.
För länets del var tillväxten blygsamma 0,1 % och det var sämst i riket.

Kalmarregionen måste kraftsamla om vi ska ha en bra välfärd i framtiden.
För inte heller är Kalmar någon motor med 10 % företagsamma vilket är näst sämst i vår region.
Kalmar måste bli en motor för tillväxten i Kalmarsundsregionen!
Jag deltog i ett panelsamtal om utanförskap och diskriminering på arbetsmarknaden i onsdags, och det blev absolut inget samtal utan gav en försmak av hur valrörelsens debatter kommer att bli.

Johan Persson slog blint och visade att han i vanlig ordning inte kommer att hålla sig till sakfrågorna utan köra sitt eget program.
Dessutom hade han sen haft mage att med en väldigt medvetet ofullständig text  på sin blogg antyda att JAG ville ta pengar från arbetsmarknadsenheten och lägga på en skattesänkning.
Det är ord som jag aldrig tagit i min mun.
Däremot försökte Johan Persson plantera detta på mig i debatten.

Att en kommunstyrelseordförande inte håller sig för god för såna fula trick visar lite vad vi har att jobba mot här i Kalmar.
Sossarnas politik är mer av samma politik de haft tidigare,  plusjobben nämndes åter som en lösning. De övriga blockpolitikerna har dessutom sina friår och fler kommunala kostnader. Vad blir det om lägger alla deras förslag tillsammans?   Summan blir bidrag och utanförskap istället för arbete och därefter skatter och ännu fler skatter så att ännu fler behöver bidrag. sossepolitk i ett nötskal.

Sanningen är...

Sanningen är att jag besvarade Johan Perssons anklagelser på regeringen att sänka skatten istället för att satsa på välfärden. Det är en myt som vänsterblocket försöker etablera, att regeringens minskade skatter för den som arbetar i Sverige har gett minskad välfärd. Det har tvärtom kommit in det dubbla i skatteintäkter till landet! Både kommun och landsting har fått mera pengar än tidigare sosseregeringar bidragit med. Dessutom har kommunerna via sänkningar av arbetsgivaravgifter och borttagande av tredje sjuklöneveckan fått kraftigt sänkta kostnader!

Ja, jag vill sänka skatten i Kalmar i nivå med våra jämförelsekommuner.
Men jag vill göra det genom att sänka kostnaderna och skapa kostnadskontroll  i kommunens verksamheter. Kalmar ligger160 miljoner över standardkostnader för liknande kommuner med samma välfärd så här finns att göra. Jag vill också förbättra företagsklimatet så vi får in mera pengar till kommunens kassa.

Det gör man  inte med brandkårsutryckningar utan med  en långsiktig politik för tillväxt.

 

Inga kommentarer: