fredag, augusti 31, 2018

Det är lätt att vara generös med andras pengar

Jag fick idag ett brev från statsminister Stefan Löfven. Det kommer många brev från S och man förstår att de har gott om pengar till sin valrörelse.

Statsministern tänker ta strid för att jag ska få en bra pension.
Han skriver ingenstans om vem som ska betala min pension. Han säger heller ingenting om någon annan får en sämre pension för att det ska gå ihop sig.


Jag gissar att det är därför vi har en pensionsgrupp där de flesta av riksdagens partier ska komma överens om framtidens pensioner. Även om Alliansen vinner valet kan ju Löfven bli ledamot i pensionsgruppen och strida för min pension. Viktigare för mig är att det blir en långsiktig uppgörelse som människor kan lita på.
Viktigt är också att det blir ett stabilt system där pengarna räcker över tid och våra barn och barnbarn kan planera sina liv och sin ålderdom.

Jag trodde att vitsen med det pensionssystem vi har, är att tillväxten  skulle återspegla sig i pensionen. Hög tillväxt och högkonjunktur ger då kanske lite mer pension.
Därav följer så klart att fler i arbete är eftersträvansvärt även för pensionärer. Höjningen som beräknas kosta 15 miljarder enligt sv. näringsliv,  ska bekostas av arbetsgivarna, alltså företagen.
Hur slår då det på den tillväxt som ska hålla Sverige och framtidens pensioner igång. Ja, sådana helhetsbedömningar har ju inte varit socialdemokraternas största huvudbry. Det står ingenting om det i brevet.


S verkar nu så desperata att det formligen regnat godis över pensionärer, barnfamiljerna ska få en veckas extra ledighet 32miljarder är kostnaden för arbetsgivarna enligt Sv. näringsliv,(betydligt mindre enligt finansministern) men oklart hur mycket), och t.om. blivande elcyklister ska få fortsatt stöd eftersom pengarna snart tagit slut och valet inte klart ännu.


Desperationen nådde en ny nivå igår då minister Lena Hallengren, efter flera års hårdnackat motstånd, lovade om S vann valet, att andningshjälp och sondmatning åter ska ses som grundläggande behov vid prövning av behoven hos barn med funktionsavvikelser. Verkar ändå inte hjälpa de barn som redan fått avslag eller fått en barnhemsplats enligt ”den nya S-venska modellen”.

Inga kommentarer: