tisdag, september 04, 2018

Jag är en framtidsombudsman.

En ombudsman för framtida generationer.
Ska femåringarna välja den ombudsmannen, om det gäller deras framtid?

Finns det verkligen en tjänst som inte är påfunnen ännu i Sverige?
Eller vill förslagsställarna testa rekrytering av en ny ställföreträdande politiker?
Det finns redan kritik om att tjänstemän tagit över makten från de förtroendevalda. I dessa tider vet man ju inte riktigt om det är allvar eller en test på vår förmåga att sortera nyheter.

Man anar ju att det finns en mängd kreativa människor i olika samhällsbetalda verksamheter som känner sig undersysselsatta, eller tycker att just deras viktiga område inte blir belyst på ett rättvisande sätt. Då är det kanske dags att kavla upp ärmarna eller hitta på något annat.

Jag har hela tiden trott att det är vi förtroendevalda som väljs för att lägga ut långsiktiga inriktningar med just de förslag och framtidsvisioner som vi är valda för. Jag känner mig som en framtidsombudsman för kommande generationer. Om inte politiken sköter sina åtagande så måste makten istället vila på folket att byta politiker och att få påverka sitt samhälle mellan valen. Den makten ska vara i stort sett lika stor hos skattebetalare och tjänstemännen i offentlig förvaltning.

Det är bara de förtroendevalda som kan bytas ut vart fjärde år och det är den ordning vi valt i vår demokrati. Jag lade ju för en tid sen ut bilden med den lilla nålen där Kalmar tillsammans med Svenska och Kinesiska flaggan. Den delades ut i samband med socialdemokraternas Kinasatsning i valet 2006. Den är nu borta och samtidigt blir texten så här sammanpressad. Ska försöka fixa detta när jag får tid och hjälp att göra detta.

Inga kommentarer: