onsdag, november 21, 2018

Allting går att sälja med........


För tio år sedan föreslog socialdemokraterna  en omfattande planering för Norra Fjärden innefattande Fredriksskans, Lindö, Kullö, Svinö m. fl. områden. Dessa områden hade få sakägare som kunde protestera.

Vi liberaler skrev då en motion  och samlade in namn till en kommunal folkomröstning om dessa attraktiva gröna områden i anslutning till Europavalet 2009.  S lade ner projektet innan saken blev prövad, men det visar hur mycket en aktiv opposition betyder för insyn och öppenhet.

Därefter ”planerades” LNU tillfälligt på Fredriksskans, mer som en dimridå för andra etableringar .

Socialdemokraterna, Läs Johan Persson, och Agneta Bladh hade redan bestämt sig för ett samlat LNU i hamnområdet. Kosta vad det kosta ville. Och kostat skattebetalarna har det redan gjort.

2010 gjorde Alliansregeringen det möjligt, och bidrog också ekonomiskt till ett samlat universitet för Kalmar och Växjö.
Inte för att sätta städerna på kartan, utan för att etablera en forskning och utbildning i klass med internationella lärosäten.

Anställda på Högskolan i Kalmar var seriöst oroliga för att monumentet, som snart står färdigt, skulle ta resurser från själva forskningen och undervisningen.

Så sker också nu.
För att rättfärdiga detta monument har marknadsföringen varit viktig. Ingen ska tänka på de tomma byggnader som nu också blir extra kostnader.

Senast i dagens Kalmarpost finns en helsida. Det ser ut som en annons, men är inte märkt med ”annons”. Är det en annons? Det är viktigt att veta, och bör beskrivas.

”Allting går att sälja med mördande reklam”. Det är något som S i Kalmar är bra på. 

Jag tycker det är superbra om universiteten koncentrerar sig på kvalitet och tillgänglighet. Ryktet är den bästa marknadsföringen!

Inga kommentarer: