söndag, november 25, 2018

Här finns förbättringspotential


Märkligt att så många ändå tar tåget.

Kanske har jag suckat över dessa sakers tillstånd tidigare men...
Jag har nu haft anledning att resa en del från Kalmar till Malmö men inte någon gång har det varit fritt från strul på någon av sträckorna.

Man kan ju stå ut med att det händer oväntade händelser, men trots alla möjligheter till att kommunicera med passagerarna, har logistik och samverkan inte synbart blivit bättre med åren.

Vid flera tillfällen har jag varit med om att antingen dörrarna varit trasiga eller andra fel uppstått, då man väntat så länge med ersättningsanslutningar att alltför många med mig missar sina därefter planerade byten. Trasiga toaletter och dörrar är tyvärr alltför återkommande.

Passagerarna dirigeras sen att förflytta sig till synes helt slumpartat mellan olika perronger. Ett exempel,

I lördags reste jag tidigt från Hyllie i Malmö, men innan centralstationen, alltså direkt efter vi hoppat på tåget, fick vi veta att vårt ordinarie tåg till Kalmar (som jag rest med många gånger) nu skulle gå till Göteborg istället, varpå vi helt sonika fick hoppa av vid Centralen och vänta i två timmar på nästa tåg till Kalmar. 

När vi på plattform 4a i Malmö väntade på tåget, blev alla omdirigerade till plattform 4 b för att strax därpå bli omdirigerade till plattform 3 a.
Värst för de med rollator, eller för barnfamiljer.

Väl på tåget blev det trångt när två tågs passagerare skulle få plats på ett tåg. Jag känner med de anställda och tågvärdarna, som också får en sämre arbetsmiljö att arbeta i.

Ekonomiska ersättningar kan ju inte ersätta de missade tider som blir följden av dessa förseningar. Man måste helt enkelt ha mer respekt för människors planering och behov av att hålla viktiga tider.

Rese-korten är jättebra, men tyvärr gäller de bara vissa sträckor. Det kort som används till Malmö kan jag åka på överallt i Malmö, men inte på stadsbussarna i Kalmar. Löser jag biljett med resekortet från Malmö till Köpenhamn kan jag åka med tåg, buss och tunnelbana i Köpenhamn.

Skulle finnas ett resekort för hela Sverige och närliggande områden såklart.
Men dessförinnan måste tågbolagen i Sverige, oavsett vad de heter, först hålla tiderna och förbättra kommunikationerna.
Att vi ändå reser med tåg måste bero på att de kollektiva alternativen är i princip obefintliga.

 

Inga kommentarer: