onsdag, april 10, 2019

EU:s tålamod är prövat

Typiskt april när jag precis fått sommardäck på bilen, plockat vitsippor och köpt nya vårblommor till balkongen så kommer snön och frosten igen!

Och snart är det midsommar igen.
2016 när vi som bäst var på väg till midsommarfirandet hade britterna röstat för att lämna EU med 51,9 procent mot 48,1procent. Irland och Skottland ville inte lämna EU.
 

Visst trodde vi att det skulle ta lite tid med utträdesvillkoren, men nu är vi inne på tredje året! Det sista året har varje toppmöte i EU, som skulle handla om viktiga frågor om samarbetet och utvecklingen förhindrats, eftersom Brexitfrågan fått företräde. Vi var många som befarade att EU skulle försvagas och att sammanhållningen skulle äventyras, men så har inte skett på grund av Brexit ändå.

Men tålamodet är prövat, och det gäller nu bara utträdesavtalet. Man undrar hur det ska gå med avtalen efter utträdet, som verkligen är det knepiga.

Theresa May vill nu ha ytterligare tid för ett avtal. Till  30 juni ber hon EU att förlängningen om avtalet ska gälla, men ännu har hon inte beskrivit vad som ska ske under denna förlängning. Och det är endast på brittiska parlamentet och regering det hänger för ett färdigt avtal finns. Det finns alltså ingen garanti för att ett beslut kan tas hur läng förlängningen än blir. Risken är nu överhängande för att Europaunionens arbete ska blockeras av denna fråga även efter valet till EU parlamentet.
Dessutom har några kritiska britter lovat att välja in stökiga ledamöter som då kommer att försvaga EU inifrån.

Opinionen i Sverige har ju efter Britternas folkomröstning blivit alltmer positiva till EU.
Det innebär att populistiska partier i Sverige, nu har valt att inte driva ett utträde ur EU som sin fråga i valet av parlamentsledamöter.
De ser nu istället en möjlighet att försvaga EU inifrån och de får ju då stöd från britter som inte heller vill vara där.
 
Idag har EU ännu ett av alla toppmöten om Brexit, och det finns många alternativ som väntar under en förlängning. Fler förslag på avtal med undantag och tillägg. Nyval till parlamentet eller till slut kanske ny folkomröstning om EU.
EU borde haft kraft att ställa motkrav på britterna. Vad vill de? Vilken är processen?
Det finns tyvärr inga garantier för att britterna ska nå ett avtal hur lång tid EU än ger dem.
Risken är även överhängande att EU till slut också vill ha britterna kvar och åter bjuder britterna de specialrabatter och undantag de varit så skickliga att obstruera sig till under åren i EU.

Storbritanniens kaos är deras eget och utgör en varning för den som vill ha en folkomröstning utan att berätta vad man röstar om egentligen. Det är också en varning till EU som måste skapa tydligare regler för att få vara med i EU och för hur ett utträde ska gå till.

1 kommentar:

Janice Aliena sa...

Jag bevittnade omedelbart resultat inom tre dagar efter att ha kontaktat kommunikationen med Dr.Oduduwas Love-spell caster för att få tillbaka min ex pojkvän efter 3 månader vi har bott iväg, jag är glad att rapportera att min man och jag är tillbaka på spår kom tillbaka till mig med mer kärlek och förtroende.
Min djupa tacksamhet går till Dr.Oduduwa lunchade en magisk kärleksspell på min vägnar i hans tempel. Det var efter tre dagar min ex ringde mig på telefonsamtal för att be om ursäkt och be om förlåtelse, jag fick ett telefonsamtal från Anderson min man idag, han kommer hem, jag är väldigt glad eftersom det här är det bästa som någonsin hänt mig det här år. Jag rekommenderar starkt samma DrOduduwa till alla som läser detta sanna livsförklaring, om du söker återförening med familj, kärleksspell för att få tillbaka ex-älskare, kärleksspell för att bygga förtroende och matighet i ett förhållande och också sex äktenskapsrådgivande böner för att återställa brutna hem.
Oduduwa kontakt: dr.oduduwaspellcaster@gmail.com