onsdag, april 24, 2019

Ta med fimpen hem


Vädret kan vi inte rå på och nu längtar ju många efter regn eftersom nya bränder har startat av en omfattning som inte liknar tidigare vårar.
I år är redan bränderna omfattande. Bristen på regn har inneburit att det nya gräset inte kunnat växa upp och täcka det torra gräset och marken.

Nu kommer dessutom skogsbranden att lappa över och spridningen ökar snabbt på grund värmen och vinden.
Erfarenheterna från förra året innebär att man denna gång startar de samverkande insatserna tidigare.

Det gäller så klart att snabbt begära hjälp och rapportera om boende i området.

Nu finns avtal om helikopterberedskap inom 90 minuter. Det står också helikoptrar i beredskap med geografisk spridning.
Detta är en stor förändring till det bättre.

Jag har inte sett den utvärdering av  förra årets händelser som jag tror skulle komma i januari, men det viktiga är att åtgärda det uppenbara.

 Om det brinner på flera områden räcker inte samhällets resurser till. Det vet vi av erfarenhet från många extra ordinära händelser. Att organisera frivilligorganisationer är viktigt , för brandmännen behöver äta och dricka  ofta. Uthålligheten är beroende  av den civila marktjänsten.
Det vackra vädret gör att elden sprider sig snabbt, men det viktigaste är ändå att det aldrig börjar brinna.

Ca en miljard cigarettfimpar slängs varje år på gatan eller i Sveriges natur. Oftast är det vuxna människor som kastar dem runt sig och det är obegripligt. En fimp är ju direkt giftig för ett barn men också ett av de värre tilltagen för vår miljö. På kort sikt för att det är så fult med fimpar på marken och på lång sikt för att det långsamt förgiftar oss, våra djur och vår natur.

Den som inte bryr sig om det, kan läsa om de bränder där människor sett ett helt livsverk försvinna i branden.
Tänk att få några minuter på sig att ta med det viktigaste- eller bara springa för livet. Den branden kunde ha börjat med en fimp.

Att grilla säkert på altanen borde varje människa med en egen plätt klara av. Ett förbud måste vara ett verkligt nederlag för det personliga ansvaret.

Nu börjar en ny härlig sommarperiod. Vi vill inte ha fler bränder så släck glöden ordentligt och ta vara på fimpen som en vuxen.
 

1 kommentar:

Janice Aliena sa...

Jag bevittnade omedelbart resultat inom tre dagar efter att ha kontaktat kommunikationen med Dr.Oduduwas Love-spell caster för att få tillbaka min ex pojkvän efter 3 månader vi har bott iväg, jag är glad att rapportera att min man och jag är tillbaka på spår kom tillbaka till mig med mer kärlek och förtroende.
Min djupa tacksamhet går till Dr.Oduduwa lunchade en magisk kärleksspell på min vägnar i hans tempel. Det var efter tre dagar min ex ringde mig på telefonsamtal för att be om ursäkt och be om förlåtelse, jag fick ett telefonsamtal från Anderson min man idag, han kommer hem, jag är väldigt glad eftersom det här är det bästa som någonsin hänt mig det här år. Jag rekommenderar starkt samma DrOduduwa till alla som läser detta sanna livsförklaring, om du söker återförening med familj, kärleksspell för att få tillbaka ex-älskare, kärleksspell för att bygga förtroende och matighet i ett förhållande och också sex äktenskapsrådgivande böner för att återställa brutna hem.
Oduduwa kontakt: dr.oduduwaspellcaster@gmail.com