tisdag, april 02, 2019

Utan kunskap är vi lättlurade

Svenskar i partier som är ense om sitt medlemskap talar mindre om EU än partier som är oense. Och märkligt nog kan vi, allmänt sett, inte mer om EU idag, trots att så många upplever att EU styr allt mer och har åsikter om EU.

De frågor som verkligen skulle behöva diskuteras och där medborgarna skulle ges möjlighet till inflytande, diskuteras väldigt lite i både riksdagsval och i val till EU- parlamentet.
Det är nog femton år sedan jag skrev en motion i Kalmar om att vi i kommunen kunde använda Europadagen till att uppmärksamma och höja kunskapen om EU. Det fanns just då ett intresse för Europafrågor  och under några år uppmärksammades EU i föreläsningar, litteratur på biblioteket m.m. Med nytt politiskt ledarskap föll EU tyvärr ner i den stora källaren med oprioriterade områden.
 
En stor undersökning för några år sedan visade att kunskapsbristen här i Sverige, efter mer än 20 års medlemskap, fortfarande var stor och även gällde folkvalda, tjänstemän, journalister och även lärare. Det ökar i sig risken för både kunskapsbrist, ointresse och missförstånd även hos det uppväxande släktet, så jag lämnade in en motion år 2016  och föreslog  kommunfullmäktige besluta:

-        Att kommunens anställda uppmuntras att höja sin kompetens om EU- relaterade uppgifter på kommunal nivå.
-        Att kommunledningskontoret följer upp informationshöjande insatser till anställda och Kalmars invånare om EU:s påverkan på de kommunala besluten.
-        Att kommunen tillsammans med lokala och regionala intressenter uppmärksammar Europadagen med en informationsinsats till kommunens invånare.

Svaret blev som jag minns det att man i princip gjorde allt det där, men jag som varit på en hel del regionala EU- konferenser visste att Kalmars politiker och tjänstemän var väldigt sparsamt representerade. Lika illa var det på lärarsidan, där man hänvisade till utbildningar som på intet sätt täcker de behov som finns.
Jag vet ju också att bristen på lärare innebär att det i princip är det politiska engagemanget som styr , och socialdemokraterna har inte legat i  framkant precis, när det gäller EU. De gick ju väldigt motvilligt med och hade inte ens ett kongressbeslut på att söka medlemskap i EU.
Tyvärr hörde jag häromdagen att nya undersökningar åter visar att det inte är ett dugg bättre med information och kunskap i Sverige, och det är ju nedslående. Det finns inga jämförande studier mellan länderna, men många initierade pekar på att media i flera andra länder speglar mera av vad som händer på daglig basis i EU.
Undervisningen, om den alls sker, blir i skolan på en väldigt ytlig nivå.
Jag är därför väldigt glad att den lilla EU-cirkel som jag ordnade i Liberalerna lockade 8 intresserade medlemmar som deltog varje gång.  Jättetrevligt var det! Att min generation inte fått EU-kunskap med modersmjölken är ju inte konstigt, men det är ett riktigt underbetyg till oss förtroendevalda och svenskt skolsystem när de som nu går på universitetet och levt i EU under hela sitt liv, saknar goda kunskaper om Sveriges inflytande och behov i EU.
 
Hade svenskarna varit lika lättlurade som britterna i en omröstning? Jag VILL INTE tro det!

Inga kommentarer: